Zárobky druhej najväčšej kontajnerovej prepravnej linky na svete A. P. Møller-Maersk sa stenčujú. Jej predstavitelia varujú pred „radikálne zmeneným podnikateľským prostredím“ a príchodom nových prepravcov, ktorí zvyšujú tlak na toto odvetvie.

Dánska lodná a logistická skupina síce v prvom štvrťroku prekonala očakávania analytikov, ale tvrdí, že zisky vo zvyšku roka budú nižšie. Generálny riaditeľ Vincent Clerc pre Financial Times povedal, že existuje možnosť, že zlú situáciu môže ešte zhoršiť veľký počet lodí objednaných rivalmi, ktoré majú byť dodané neskôr v tomto roku a v roku 2024. „Makroekonomické pozadie naznačuje, že rast nebude veľký.“

Kontajnerová doprava zaznamenala po prvej vlne covidovej pandémie v roku 2020 veľký boom, pričom toto odvetvie zarobilo za tri roky viac peňazí ako v predchádzajúcich šiestich desaťročiach. Spoločnosti ako Maersk a líder na trhu Mediterranean Shipping Company sa už pripravujú na ťažký rok 2023, keďže podniky znižujú svoje zásoby a sadzby za prepravu klesajú z rekordných výšok.

Prevádzkový zisk v Maersku klesol v prvom štvrťroku o viac ako dve tretiny na 2,3 miliardy dolárov v porovnaní s predchádzajúcim rokom, ale predbehol očakávania analytikov vo výške dvoch miliárd. Tržby klesli o štvrtinu na 14,2 miliardy. Situácia je ďalej neistá. Typické procesy vyskladňovania v tomto odvetví trvajú šesť až deväť mesiacov, povedal V. Clerc s tým, že súčasný cyklus sa začal v septembri. „Pravdepodobne bude o niečo dlhší, keďže posledné dva roky boli atypické. Od septembra teda niekde v pásme deviatich mesiacov. Bude to trvať ešte jeden, dva, tri mesiace? Nevieme.“

Objemy spoločnosti v jej hlavnom oceánskom biznise klesli v prvých troch mesiacoch roka o 9,4 percenta, zatiaľ čo sadzby za nákladnú dopravu sú nižšie o 37 percent. Tržby divízie sú menšie o viac ako tretinu, aktuálne 9,9 miliardy dolárov. Prevádzkový zisk spadol o takmer tri štvrtiny na dve miliardy. Maersk očakáva, že hospodársky rast bude „utlmený“ a že trh s kontajnermi, ktorý zabezpečuje globálny obchod, sa s najväčšou pravdepodobnosťou zníži.

Prepravca začal šetriť znížením rýchlosti plavby, aby mal nižšie účty za palivo. Okresal tiež počet plavidiel, ktoré si prenajíma v snahe minimalizovať náklady. V. Clerc povedal, že ho potešilo, že sa sadzby za prepravu v poslednej dobe stabilizovali na normálnych úrovniach a nie „prestrelili“ ako v predchádzajúcich obdobiach. „Je to dobrý znak väčšej disciplíny a racionality na trhu,“ dodal.

Ďalšie dôležité správy

KK12 archív Hamburg - Na archívnej snímke z 26. októbra 2022 kontajnery sa hromadia v prístave v nemeckom Hamburgu. Nemecká ekonomika vzrástla v minulom roku o takmer 2 %, čo znamená, že dokázala zvládnuť viaceré krízy, ktorým musela čeliť. Navyše rast mierne prekonal očakávania ekonómov. Poukázali na to v piatok zverejnené predbežné údaje nemeckého štatistického úradu Destatis. FOTO TASR/AP
FILE - Containers are piled up in the harbor in Hamburg, Germany, Oct. 26, 2022. Germany's national stati
Neprehliadnite

Globálna logistika sa zlepšuje, ceny prepravy klesajú a takisto by mala klesnúť aj inflácia