Globálny námorný obchod si zvyká na nový normál. Náklady na prepravu kontajnerov, v ktorých sa prepravuje široká škála produktov, od obuvi po elektrické vozidlá, opäť stúpli. Dôvodom sú pokračujúce útoky militantov v Červenom mori, ktoré prinútili lode, aby sa vyhýbali Suezskému prieplavu a zvolili si dlhšiu trasu okolo južnej Afriky.
Cena nákladnej dopravy sa od mája zdvojnásobila. Odborníci varujú, že to bude mať dominový efekt na spotrebné produkty a tohoročné Vianoce budú drahšie.
Keď na konci roka začali jemenskí militanti útočiť na nákladné lode spojené s Izraelom, bolo odvetvie lodnej nákladnej dopravy v „predbežnej pohotovosti“. Teraz sa zdá, že vstupuje do novej fázy neistoty, ktorá by mohla mať priamy vplyv na vývoj inflácie.
Svetový index cien kontajnerov, ktorý týždenne zverejňuje námorná spoločnosť Drewry a meria priemernú cenu námornej prepravy, sa vyšplhal na 5 901 dolárov (5 469,46 eura) za kontajner. Takúto hodnotu nedosiahol od konca roka 2022.
Od začiatku mája sa tento index viac ako zdvojnásobil. A hoci je zatiaľ situácia stále ďaleko od toho, čo bolo vidieť počas pandémie ochorenia Covid-19, keď ceny za prepravu vystrelili prudko nahor a viedli k zvýšeniu inflácie na celej planéte, odborníci varujú, že súčasný rast sadzieb za prepravu sa prenesie na spotrebný tovar v nadchádzajúcich mesiacoch. Ak to ovplyvní infláciu, mohlo by to ovplyvniť aj budúce rozhodnutia o znížení úrokových sadzieb centrálnych bánk.
Cez Suezský prieplav za normálnych okolností smeruje 30 percent kontajnerov. V najhoršom prípade, ak sa konflikt bude ťahať po zvyšok roka, čo analytici považujú za čoraz pravdepodobnejšie, podľa Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj by sa mohla globálna inflácia vyšplhať na päť percent.
Cena za prepravu kontajnera medzi na najfrekventovanejšej trase zo Šanghaja do Rotterdamu už dosiahla 8 056 dolárov. To je päťkrát viac ako pred rokom. Rast je spôsobený tým, že lode sú nútené ísť dlhšou trasou.
No rast cien kontajnerov zasiahol aj iné trasy, napríklad z Rotterdamu do New Yorku, kde náklady za uplynulých šesť mesiacov vyskočili o 150 percent v priemere na 6 835 dolárov.
V stávke je budúcnosť odvetvia, ktoré je pre svetovú ekonomiku čoraz dôležitejšie,- polovodičový priemysel. Čipy sa používajú v širokej škále produktov a obavy z možnej čínskej invázie na Taiwan a nástup umelej inteligencie by mohli viesť k ďalšiemu globálnemu nedostatku čipov.