Väčšine ľudí nechýba nakupovanie vo veľkých obchodných centrách či supermarketoch. Obľúbenejšou formou, ku ktorej nás núti aj pandémia koronavírusu, sú online obchody. Z prieskumu KPMG Consumers and the new reality vyplynulo, že len jeden z troch respondentov pociťuje nedostatok tradičného nakupovania v obchodoch tak, ako sme boli zvyknutí pred vypuknutím pandémie.
Prieskum na 12 rôznych trhoch skúmal, ako sa zmenili potreby a očakávania zákazníkov. Potvrdil tiež, že bezpečnosť je medzi top tromi kritériami, ktoré zákazníci zvažujú pri rozhodovaní sa, kde nakúpia. Okrem toho je dôležitá aj dôvera v značku, tiež zákaznícka skúsenosť.
Online nakupovanie rástlo
Podľa zistení KPMG online nakupovanie rástlo v tomto roku vo všetkých segmentoch, no nákupy v kamenných predajniach výrazne poklesli (-23 percent potraviny, -39 percent maloobchod).
Otázne je, ako sa vyvinie tohoročná vianočná sezóna. Lákadlom pre návrat do kamenných predajní by mohli byť nižšie ceny. No v čase pandémie sú dôležité aj ďalšie aspekty. „Zákazníci očakávajú zabezpečenie kamenných predajní tak, aby sa v nich cítili bezpečne. Ocenia opatrenia ako je napr. dezinfekcia pri vchode, dodržiavanie odstupov a nosenie rúšok,“ vysvetľuje Ivana Mazániková, partnerka a sektorová líderka pre sektor maloobchod, KPMG na Slovensku.
EÚ sa musí do konca roka dohodnúť na zdanení online obchodov
Treba zabehnutý e-shop
Odborníci sa zhodujú, že pandémia je príležitosťou pre obchodníkov s pokročilými online a digitálnymi schopnosťami. Podľa I. Mazánikovej je zrejmé, že zo súčasnej situácie budú profitovať najmä online hráči, ktorí majú zabehnutý e-shop. „Nemusia to však byť nevyhnutne predajcovia s najväčším podielom na trhu či najširšou ponukou, dôraz je skôr na funkčnú logistiku a prácu na zákazníckej skúsenosti. Práve zážitok z nákupu môže byť pre zákazníka dôvod, prečo u obchodníka nakúpi opakovane,“ dodáva.
Treba tiež pripomenúť, že online obchodníci boli obľúbenou voľbou už aj pred pandémiou. Podľa prieskumu KPMG spotrebitelia počas akcie Black Friday (štvrtý piatok v novembri) už minulý rok uprednostňovali online nakupovanie. Rovnako povianočné výpredaje radšej vybavili z pohodlia domova. Bitka o „vianočného“ zákazníka sa tak podľa odborníkov zrejme bude viesť na internete.
Dôležité sú príjmy
Veľkú rolu zohrá aj to, koľko peňazí budú mať spotrebitelia k dispozícii, keďže pandémia mnohých obrala o značnú časť príjmu. Podľa zistení KPMG až 43 percent zákazníkov má momentálne finančné ťažkosti a stráži si svoje výdavky. Nakupujú len nevyhnutné veci a skôr si budú sporiť ako bezhlavo míňať.
„Obchodníci sa budú musieť na vianočné sviatky roku 2020 pripraviť inak ako po minulé roky. Tradiční predajcovia čelia neľahkej skúške, či sa im podarí dostať zákazníka bezpečne do obchodu,“ skonštatovali ešte odborníci z KPMG.