Nákupná sezóna vrcholí. Viete, ako vrátiť nevhodné vianočné darčeky?
Zákazníci najčastejšie prichádzajú o peniaze pre svoju zábudlivosť. Obchodné podmienky väčšinou len slepo odsúhlasia
1/10 Zle zvolený darček je potrebné
Petra Čakovská zo Spoločnosti ochrany spotrebiteľov (S.O.S.), Poprad, upozorňuje, že medzi najčastejšie chyby spotrebiteľov patrí zamieňanie si vrátenie tovaru s reklamáciou. Tá sa využíva pri zistení chyby, poruchy či kazu výrobku a zahŕňa úplne iný postup. Vrátenie tovaru, teda inštitút odstúpenia od zmluvy, sa využíva pri nákupe na diaľku a umožňuje vrátiť aj tovar, ktorý je úplne v poriadku.
2/10 Pri vrátení tovaru musí kupujúci písomne zaslať predajcovi
Spotrebitelia podľa P. Čakovskej často zabúdajú aj na to, že odstúpenie od zmluvy treba poslať predajcovi písomne. Hoci nemusia použiť predvolený formulár, je kľúčové, aby toto oznámenie spotrebiteľa určite obsahovalo aspoň formulku: „Týmto vám dávam na vedomie, že od zmluvy xy uzatvorenej dňa xy odstupujem a žiadam vrátenie peňazí na účet xy.“ Dôvod pri vrátení tovaru udávať nemusia.
3/10 Nárok na vrátenie tovaru bez udania dôvodu nemožno uplatniť pri:
Nárok na vrátenie tovaru bez udania dôvodu vzniká iba pri zmluve uzatvorenej na diaľku alebo mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, najčastejšie prostredníctvom internetového či katalógového nákupu alebo telenákupu. To, samozrejme, neobmedzuje predávajúceho poskytnúť túto možnosť aj v kamenných predajniach, nie je to však jeho zákonná povinnosť. Preto by zákazníci nemali tento servis očakávať automaticky a pre istotu sa na naň pri nákupe v kamennom obchode opýtať.
4/10 Vzťahuje sa nárok na vrátenie tovaru bez udania dôvodu na všetok tovar?
Aj pri vrátení tovaru bez udania dôvodu existujú zákonné výnimky, a teda sa toto právo nevzťahuje na všetok tovar. Vrátiť napríklad nemožno tovar zhotovený na mieru alebo podliehajúcu rýchlej skaze, napríklad potraviny. Podobne je to s tovarom, ktorý nie je vhodné vrátiť z dôvodu ochrany zdravia alebo z hygienických dôvodov.
5/10 Problémy pri vrátení tovaru môžu nastať pri:
Medzi tovar, ktorý nemožno bez udania dôvodu vrátiť, patria aj audioknihy alebo iný online obsah, ak predtým spotrebiteľ súhlasí, že jeho stiahnutím sa vzdáva práva na odstúpenie od zmluvy. Podobne je to s lístkami na koncert či do divadla, za ktoré obchodník peniaze vracať nemusí. Je však možné, že jeho vlastné obchodné podmienky umožňujú zrušenie a úplné alebo čiastočné vrátenie peňazí. Preto je potrebné sa s nimi oboznámiť.
6/10 Dokedy sa musí zákazník rozhodnúť, či si tovar ponechá?
Zákazník musí predajcovi svoje rozhodnutie o odstúpení od zmluvy písomne oznámiť do 14 dní od prevzatia tovaru. Následne by však nemal zabudnúť na to, že mu od momentu oznámenia začína plynúť ďalšia 14-dňová lehota na spätné zaslanie tovaru obchodníkovi. Na jej dodržanie stačí, aby kupujúci odovzdal tovar do prepravy v jej posledný deň.
7/10 Môže si obchodník účtovať poplatok za prepravu vráteného tovaru?
Poplatok pri vrátení tovaru môže byť súčasťou procesu, obchodník musí o ňom spotrebiteľa dopredu informovať. V prípade objemného tovaru, napríklad spotrebiča alebo nábytku, tak isto musí aspoň odhadom uviesť výšku nákladov na vrátenie. Opätovne platí, že aj tieto služby ponúkajú niektorí predajcovia ako bonus, preto by sa o ich rozsahu mal zákazník vopred informovať.
8/10 Kedy môže zákazník očakávať peniaze späť?
Obchodník je povinný peniaze vrátiť najneskôr do 14 dní od prijatia oznámenia o odstúpení od zmluvy. Túto lehotu však môže obchodník predĺžiť v prípade, že tovar nedostal späť alebo nemá dôkaz o tom, že ho zákazník poslal. Vo vrátenej kúpnej cene musia byť zahrnuté náklady na poštovné, ktoré spotrebiteľ prípadne zaplatil pri objednávke tovaru. Obchodník však môže účtovať náklady na dodanie tovaru, ak zákazník výslovne žiada o neštandardné, napríklad expresné doručenie.
9/10 Nespokojnosť s procesom vrátenia tovaru je potrebné v prvom rade riešiť s
P. Čakovská odporúča spor vždy najprv riešiť s predajcom. Ak spotrebitelia nepochodili, môžu kontaktovať napríklad priamo spotrebiteľské združenie Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.), Poprad. Okrem toho má spotrebiteľ právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu subjektu alternatívneho riešenia sporov (ARS), ak predávajúci na jeho žiadosť odpovedal zamietavo alebo na ňu neodpovedal do 30 dní odo dňa jej odoslania. Subjekty alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov sú uvedené v zozname subjektov ARS na Ministerstve hospodárstva SR a patrí medzi ne napríklad aj Slovenská obchodná inšpekcia.
10/10 Vzťahuje sa ochrana spotrebiteľov aj na prípady nákupu tovaru zo zahraničia?
Spotrebitelia majú nárok na ochranu svojich práv aj v prípade, ak nakúpia tovar z iného štátu. Aj tu platí, že by sa mal na vrátení tovaru alebo reklamácií najprv dohodnúť s predajcom. Ak však takáto možnosť neprichádza do úvahy, môže mu pomôcť Európske spotrebiteľské centrum a Európska platforma na riešenie sporov online (RSO). V rámci prevencie by si však spotrebitelia mali vždy preveriť, či nenakupujú z podvodného internetového obchodu. Okrem neobvykle nízkych cien ho prezradia chýbajúce obchodné podmienky či kontaktné údaje predajcu.
Tvoj výsledok Veľa šťastia nabudúce
Zdroj: ShutterstockVeríme, že ste sa niečo užitočné naučili.
Tvoj výsledok Len tak ďalej.
Zdroj: ShutterstockVeríme, že ste sa niečo užitočné naučili.
Tvoj výsledok Gratulujeme!
Zdroj: ShutterstockVeríme, že ste sa niečo užitočné naučili.