Hordy turistov cestujú do Japonska, aby si nakúpili luxusné oblečenie a kabelky, ktorých cena výrazne klesla v dôsledku oslabenia jenu. Spoločnosti vyrábajúce luxusný tovar, ako napríklad LVMH, materská spoločnosť Louis Vuitton, by však uprednostnili, keby turisti zostali vo svojich domovských krajinách a nakupovali tam, uviedla agentúra Reuters.
Japonská mena dosiahla minulý mesiac najnižšiu úroveň voči doláru za posledných 38 rokov, potom opäť posilnila, čo vyvolalo bezprecedentný nárast cestovného ruchu a prilákalo do Japonska nakupujúcich z Ázie a iných krajín. Svetové značky luxusného tovaru tento vývoj neprijali pozitívne, keďže ich tovar, od značkových tenisiek po whisky, je teraz v Japonsku v dolároch lacnejší ako inde, čo znižuje ich zisky.
Niektorí turisti, najmä Číňania, odkladajú nákupy značkového tovaru doma a míňajú v Japonsku. Nestálosť jenu znamená, že spoločnosti nemôžu jednoducho zvýšiť ceny tak, aby presne odrážali kurz meny, takže im v Japonsku zostávajú nižšie marže, aspoň kým je jen slabý.
Zhang Lei, 29-ročný DJ z čínskej južnej provincie Hunan, navštívil Japonsko po prvýkrát, ale povedal, že chce túto krajinu navštíviť znova.
Lacný luxus
„Je tu lacnejšie,“ povedal Zhang, ktorý mal pri sebe dve nákupné tašky z butiku Louis Vuitton a jednu od značky športového oblečenia Onitsuka Tiger v luxusnej tokijskej štvrti Ginza. Neďaleko v rade do butiku Louis Vuitton stálo asi 15 ľudí, ktorí sa v úmornej horúčave ovievali ventilátorom.
Vlna turistov prekvapila francúzskeho luxusného giganta LVMH, ktorý vlastní aj značky Dior a Fendi.
„Naozaj sme zaznamenali veľký presun obchodov z Ázie do Japonska,“ povedal finančný riaditeľ LVMH Jean-Jacques Guiony. Podľa neho to má deflačný vplyv na podnikanie LVMH v Číne, keďže zákazníci brzdia nákupy doma, čo vytvára výrazný tlak na marže.
Vyjadril sa aj k ťažkostiam spôsobeným volatilitou meny, ktorej pohyby sa môžu veľmi rýchlo obrátiť. Výrazne sa to prejavilo tento týždeň, keď po stredajšom zvýšení úrokových sadzieb Bank of Japan prudko vzrástol jen.
Populárna kabelka Alma BB značky Louis Vuitton sa v Číne predáva za 14 800 jüanov, čo zodpovedá 2 050 dolárov. V Japonsku sa kabelka predáva za 279 400 jenov, čo je 1 875 dolárov. Minulý mesiac, keď bola mena najslabšia, bola k dispozícii už za 1 725 dolárov.
Japonská mena by musela posilniť na približne 136 jenov za dolár, aby sa cena kabelky v Japonsku vyrovnala jej cene v Číne. Vo štvrtok bola mena na úrovni 149,30 jenu za dolár, čo je takmer najsilnejšia úroveň za štyri a pol mesiaca.
Rekordný turizmus
Čínski turisti v Japonsku tiež zvyšujú predaj luxusných liehovín, uviedol výrobca nápojov Rémy Cointreau. Japonsko zaznamenalo silný rast predaja, ktorý podporil cestovný ruch a slabý jen, uviedol Luca Marotta, finančný riaditeľ francúzskej skupiny. Dodal, že príjmy boli s nižšou maržou.
Švajčiarska luxusná skupina Richemont, ktorá vlastní značku Cartier, zaznamenala v prvom štvrťroku takmer 60-percentný nárast tržieb v Japonsku, k čomu prispeli turisti z Číny, juhovýchodnej Ázie a Ameriky.
„Nakupovanie, nakupovanie a nakupovanie,“ povedala o svojich plánoch Fumiko Annisa, turistka z Indonézie. „Luxusné značky sú tu lacné,“ povedala. „Budeme nakupovať u Diora, ale najprv sa chystáme do Chanelu,“ povedala Annisa.
Podľa oficiálnych údajov Japonsko v júni navštívilo rekordných 3,1 milióna zahraničných návštevníkov a krajina je na najlepšej ceste prekonať rekord takmer 32 miliónov zahraničných návštevníkov z roku 2019, ktorý bol dosiahnutý predtým, ako pandémia choroby Covid-19 zastavila cestovanie po celom svete.
Podľa japonskej vlády, ktorá považuje cestovný ruch za vzácny motor rastu v ekonomike dlhodobo brzdenej starnutím obyvateľstva, dosiahnu výdavky turistov v tomto roku osem biliónov jenov.