Náklady na poistenie proti platobnej neschopnosti v európskom automobilovom priemysle prudko rastú, keďže investori vo veľkom opúšťajú dlhopisy popredných automobiliek, informuje Financial Times.
Dôvodom sú nové obchodné opatrenia amerického prezidenta Donalda Trumpa vrátane 25-percentného dovozného cla na vozidlá. V dôsledku toho sa automobilový sektor stal najvýraznejšou obeťou napätia na európskom trhu s podnikateľským dlhom.
„Pokračuje masaker z minulého týždňa... dopadne to na väčšinu automobiliek tvrdšie, než sa čakalo,“ uviedol pre Financial Times Gianmarco Migliavacca, analytik spoločnosti Neuberger Berman.
Dlhopisy Aston Martinu, emitované v minulom roku, klesli minulý týždeň na historické minimá a ich hodnota ďalej oslabovala aj v začiatkom tohto týždňa. Jeden z dlhopisov stratil viac než deväť percent.
Na trhu s úverovými derivátmi vzrástli aj náklady na poistenie proti platobnej neschopnosti Volkswagenu počas tohto obdobia o tridsať bodov. Ide o najvyššiu úroveň od pandémie. Hoci Volkswagen patrí medzi silnejších hráčov v odvetví, investori majú pochybnosti o jeho schopnosti riadne spravovať svoje záväzky.
Aston Martin, ktorý je aktuálne stratový, je voči americkým clám mimoriadne zraniteľný. Automobilka nevyrába vozidlá priamo v Spojených štátoch, pričom americký trh tvorí až 37 percent jej ročných tržieb. Podľa zdrojov blízkych spoločnosti sa očakáva, že clá by mohli znížiť jej hrubý zisk až o tridsať miliónov libier.
Firma, ktorá zároveň čelí slabnúcemu dopytu v Ázii, sa doteraz spoliehala na rast na americkom trhu. Tento výhľad však narúša čoraz pesimistickejšie hodnotenie vývoja americkej ekonomiky.
Spoločnosť má momentálne záväzky v objeme viac ako miliardy libier s dvojcifernou úrokovou sadzbou, pričom investori si za držbu jej dlhopisov pýtajú čoraz vyššiu rizikovú prémiu. Aston Martin nedávno oznámil plán na získanie viac než 125 miliónov libier prostredníctvom predaja menšinového podielu vo Formule 1 a ďalších investícií od predsedu predstavenstva Lawrenca Strolla.
Volkswagen medzitým uviedol, že chce rastúcim predajom v USA vykompenzovať slabší dopyt v Číne a Európe, hoci jeho podiel na americkom trhu predstavuje len štyri percentá. Skupina je rovnako vystavená riziku ciel, keďže časť predaja na americkom trhu zabezpečuje dovozom z Európy.
„Čínsky trh je čoraz náročnejší a menej ziskový pre automobilky,“ uviedol Migliavacca. „Severná Amerika mala tieto straty vyvážiť... teraz už ani tá nie je zisková.“
Ďalšie dôležité správy
