Dosluhujúci poverený minister dopravy Pavol Lančarič očakáva už od budúceho roka značný pokles podielu nákladov oproti výnosom elektronického mýta pre motorové vozidlá nad 3,5 tony. Národná diaľničná spoločnosť bude v roku 2024 platiť za predĺženú službu výberu národného mýta naďalej jej súčasnému prevádzkovateľovi, spoločnosti SkyToll. Poplatky bude uhrádzať už aj novým poskytovateľom Európskej služby elektronického výberu mýta, ktorá by mala na Slovensku začať fungovať ako doplnok domáceho mýtneho systému od začiatku nasledujúceho roka.
Náklady nebudú dvojnásobné
„Náklady pôjdu na obidve strany ešte v priebehu budúceho roka. To je jasné, ale to neznamená, že budú dvojnásobné,“ povedal pri bilancovaní piatich mesiacov na čele rezortu dopravy na sociálnej sieti Pavol Lančarič. „Náklady na EETS sú zrážka 4,5 percenta z výnosu a keďže s najväčšou pravdepodobnosťou od začiatku budúceho roku budú obsluhovať obrovské percento, tak platby, ktoré pôjdu ešte v priebehu budúceho roku SkyTollu, budú znížené, pretože tam bude oveľa menší rozsah aj štruktúra operácií,“ uviedol minister dopravy. „Napriek tomu, že bude paralelne fungovať SkyToll a EETS, očakávame už v priebehu budúceho roku zásadné zníženie celkových priemerných nákladov a od roku 2025 ešte ďalší pokles,“ predpokladá Lančarič.
Trestné oznámenie
Avizované trestné oznámenie z dôvodu nevýhodnosti pôvodnej mýtnej zmluvy pre štát nebolo doposiaľ podané, ale minister pripustil, že sa tak ešte môže stať. „Už boli podané tri trestné oznámenia a jedno stále nie je ukončené. Chvíľu to vyzeralo, že nebude podané ďalšie trestné oznámenie a teraz to vyzerá, že predsa len v najbližších dňoch bude,“ odvetil minister dopravy. Prípravu trestného oznámenia v uplynulých mesiacoch spomínal najmä poverený premiér Ľudovít Ódor, ktorý označil mýtnu zmluvu z roku 2009 z obdobia prvej vlády Smeru za obrovský tunel. Zároveň poznamenal, že pri tomto kontrakte vôbec nebol zohľadnený verejný záujem
Plány na zníženie nákladov
Po sprevádzkovaní komplexnej služby elektronického výberu mýta začiatkom roka 2010 diaľničiari uhrádzali súkromnému prevádzkovateľovi mýtneho systému, vrátane nákladov na jeho vybudovanie a prevádzku, až 50 percent z výnosov mýta. Náklady sa priebežne znížili na 40 percent, aktuálne dosahujú už dlhšie približne 38 percent. Ministerstvo dopravy ani diaľničiari neuviedli presný podiel týchto nákladov oproti vybranému mýtu. Zámerom je znížiť ho v budúcnosti na 15 percent a menej. Národná diaľničná spoločnosť ani po zaplatení nákladov na vybudovanie súčasného mýtneho systému podľa podmienok zmluvy nie je jeho vlastníkom. Za prípadné odkúpenie časti mýtneho systému, napríklad mýtnych brán na kontrou úhrady mýta, s využitím v novom mýtnom systéme už vo vlastnej réžii, bude musieť pravdepodobne opäť zaplatiť.