Vysoké ceny by mohli v priebehu tohto roka ešte vzrásť, tisíce šéfov firiem z celého sveta prikladajú vinu zmene klímy. Očakávajú, že klimatické zmeny budú mať „mierny“ až „veľmi veľký“ dopad na náklady. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti PwC, ktorý bol uskutočnený na vzorke 4 400 generálnych riaditeľov.
Súvis medzi zmenou klímy a infláciou
Katastrofy spôsobené klimatickými zmenami v posledných mesiacoch zničili úrodu a infraštruktúru, obmedzili dodávky energií a rekordné teplo bránilo zamestnancom v práci. Odborníci na životné prostredie a odborníci na ekonómiu vidia súvis medzi zmenou klímy a infláciou.
Klimatické zmeny nie sú považované za hlavnú príčinu súčasnej inflácie. Ekonómovia však majú za to, že ich previazanosť sa bude s rastúcim globálnym otepľovaním prehlbovať. Časom podľa nich bude táto väzba očividnejšia.
„Ak to budeme ignorovať a nič so zmenou klímy neurobíme, náklady hrozivo stúpnu,“ povedala vlani ekonómka Suzi Kerrová z neziskovej organizácie Environmental Defense Fund. „A bude to mať obrovský dopad nielen na ceny potravín, ale aj na mnoho ďalších aspektov nášho bežného života,“ dodala.
Snaha o dekarbonizáciu
Prieskum spoločnosti PwC ukázal, že ku krokom, ktoré majú pôsobiť proti zmene klímy, pristupujú skôr šéfovia tých firiem, ktoré sa nimi cítia ohrozené. To ale podľa autorov štúdie nestačí. Mnohé snahy firiem v oblasti klímy nie sú navyše nijako zvlášť úspešné, upozorňuje ďalej PwC.
Čo sa týka snahy o dekarbonizáciu, ako je prechod na elektrinu s nulovými emisiami alebo zvyšovanie energetickej účinnosti, silnie názor, že nie je dostačujúca a že prišla neskoro. Správa OSN z minulého roka uvádza, že v atmosfére už je toľko uhlíka, že sa stalo otepľovanie takmer nevyhnutným.
Prehnané, nepravdivé a klamlivé informácie
PwC si ďalej všíma takzvaný greenwashing, teda šírenie dezinformácií o ekologickej prospešnosti niektorých technológií alebo produktov. Výskum Európskej komisie a národných spotrebiteľských úradov z roku 2021 ukázal, že v Európe bolo 42 percent takýchto tvrdení u rôznych spoločností „prehnaných, nepravdivých alebo klamlivých“.
Ako jedno z možných riešení autori štúdie navrhujú, aby firmy našli oblasti, kde ohľaduplnosť k životnému prostrediu pomáha buď ušetriť, alebo zarobiť viac peňazí.
Americká spoločnosť Nike, ktorá je najväčším svetovým výrobcom športového oblečenia a obuvi, napríklad v posledných desiatich rokoch necháva látky šiť takým spôsobom, že spotrebúva menej materiálu a pracovného času. Výdavky spoločnosti na materiál, dopravu a likvidáciu odpadu sa znížili - a milióny kilogramov potenciálneho odpadu sa nedostali na skládky, napísal denník Los Angeles Times.
Podobný efekt mali aj tenšie plastové fľaše na vodu spoločnosti Nestlé a snaha spoločnosti Walmart recyklovať odpad do nových výrobkov, uvádza ďalšie príklady denník.