Britské podniky a spotrebitelia zaplatili od nadobudnutia účinnosti brexitu o 42 % vyššie clá za dovážaný tovar. Ukázali to údaje účtovníckej skupiny UHY Hacker Young.

Konkrétne sa náklady na clá v Británii v období od 1. januára do 31. júla 2021 zvýšili na rekordných 2,2 miliardy libier (2,58 miliardy eur). Hlavným dôvodom bol pritom nárast výdavkov na clá za tovar dovážaný z Európskej únie (EÚ), ktorý bol pôvodne vyrobený, alebo obsahuje komponenty vyrobené mimo Únie, uvádza sa v správe.

Čínsky export vzrástol v júli menej, než sa očakávalo
Neprehliadnite

V EÚ od štvrtka platí nariadenie o kontrole vývozu tovarov dvojakého použitia

Spoločnosť UHY Hacker Young poznamenala, že zvýšenie týchto výdavkov predstavuje ďalšie bremeno pre britské podniky, ktoré už tvrdo zasiahla pandémia nového koronavírusu a väčšie náklady na zamestnancov spôsobené zmenou imigračných pravidiel po brexite.

Okrem toho je dovoz tovaru z EÚ tiež komplikovanejší a časovo náročnejší v dôsledku novej byrokracie. V niektorých prípadoch musia dopravcovia na hraniciach odovzdať až 700 strán dokumentácie, čo spôsobuje značné zdržania.

„Britské firmy nemali dostatok času ani pomoci, aby sa pripravili na náklady po brexite, alebo na množstvo papierovania. Výsledkom je, že náklady na clá a dodatočné papierovanie v súčasnosti spôsobujú vážne problémy mnohým podnikom, ktoré sa snažia udržať si zisky, pričom čelia rastúcim výdavkom v dôsledku pandémie,“ uviedla Michelle Daleová z UHY Hacker Young.

EBE 15 Gaza - Na snímke palestínsky predavač kukurice podáva tovar chlapcovi na pláži večer 25. mája 2021 v Gaze, kde sa život začal vracať k normálu. FOTO TASR/AP
A Palestinian seller sells corn to the boy at the beach as life begins to return to a semblance of normal in Gaza City, Tuesday, May 25, 2021. (AP Photo/Hatem Moussa)
Neprehliadnite

Brusel zaregistroval iniciatívu presadzujúcu bojkot tovaru z osád na Izraelom okupovanom území

Správa ďalej konštatuje, že firmy budú musieť čeliť ďalším problémom od októbra, keď sa má zaviesť nový zákaz na dovoz produktov živočíšneho pôvodu z EÚ, ako je napríklad chladené mleté ​​mäso.

UHY Hacker Young varuje aj pred dlhšími čakaniami na hraniciach, čo spôsobí firmám ďalšie problémy a náklady.