Nákladovosť mýtneho systému má výrazne klesnúť, pričom suma 40 miliónov eur za výber mýta, ktorá je v cenovej úrovni roku 2009, nepredstavuje reálnu výšku nákladov roku 2022. Pre TASR to uviedla Národná diaľničná spoločnosť v reakcii na pondelkové vyjadrenie Nadácie Zastavme korupciu, ktorá kritizovala vedenie NDS za predĺženie mýtnej zmluvy so spoločnosťou SkyToll o ďalšie dva roky. Nadácia ju považuje za nevýhodnú a predraženú o desiatky miliónov eur.

„Je to ekonomický nezmysel. Dochádza k nezmyselnému porovnávaniu, pretože prepočítavať konverzným kurzom je nezmyselné. Z verejne dostupných materiálov k zmluve k elektronickému mýtnemu systému je zrejmé, že v cenovej úrovni roku 2009, keď bola ponuka spoločnosti SkyToll predkladaná, bola táto základná ročná cena služby pre roky 2023 aj 2024 pôvodne (ešte v roku 2009) dohodnutá vo výške 82,98 milióna eur bez DPH," uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Podľa hovorkyne NDS to znamená, že keby NDS nedohodla v decembri 2022 zľavu, musela by ročne platiť túto sumu ešte zvýšenú o valorizáciu, čo by pri cenovej úrovni roku 2022 predstavovalo sumu 103,64 milióna eur. „Táto suma je jediná relevantná na porovnanie ročnej ceny služby pred vyjednanou zľavou a po vyjednanej zľave," dodala.

NDS zároveň dodáva, že nákladovosť mýtneho systému sa má výrazne znížiť. „NDS realizuje všetky kroky k tomu, aby to dosiahla v blízkej dobe. Aktuálne smerujeme k finálnej dohode so spoločnosťou SkyToll o odkúpení kontrolného systému, takzvaného 'enforcementu'. To tvorí výraznú časť služieb, ktoré pre nás terajší výberca mýta poskytuje. Enormné prieťahy v tendri na nové mýto síce spôsobili, že na nový mýtny systém nabehneme napriek našim ambíciám neskôr, aktívne však pracujeme na tom, aby nákladovosť klesala. Uvedenými krokmi smerujeme k naplneniu záväzku vlády v programovom vyhlásení," dodala Žgravčáková.

Nadácia Zastavme korupciu zároveň v pondelok avizovala, že podá podnet na Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý žiada, aby preveril, či zmenou cenových kalkulácií cez dodatok NDS neporušila zákon. Hovorca úradu Jozef Gabík sa v reakcii pre TASR vyjadril, že vzhľadom na to, že ide o živé konanie, sa úrad k tejto veci nemôže bližšie vyjadrovať. „Dovoľujeme si však poukázať na skutočnosť, že ÚVO má zákonnú kompetenciu kontrolovať len dodržiavanie zákona o verejnom obstarávaní. Samotnú hospodárnosť či výhodnosť dodatku má kompetenciu kontrolovať Najvyšší kontrolný úrad SR," dodal.

Ďalšie dôležité správy

Myto, dialnica
Neprehliadnite

Diaľničiari dohodli mýto ešte drahšie ako exminister Vážny, upozorňuje nadácia