Nadnárodná ťažobná spoločnosť Rio Tinto Group začne testovať plne autonómne lokomotívy na prepravu železnej rudy, ktoré by boli poháňané batériami. Skúšky sa uskutočnia v rozľahlej a nehostinnej austrálskej pustatine. Ide o najväčšie roboty takéhoto druhu na svete, informuje Bloomberg.
Premena 2,5-kilometrových vlakov na elektrické by pomohla znížiť spotrebu nafty, ktorá je kľúčovým zdrojom znečisťovania ovzdušia. Prispela by aj k zníženiu priamych emisií skleníkových plynov o 50 percent do roku 2030.
Každá vlaková súprava – kombinácia zvyčajne troch lokomotív a 240 vagónov – dokáže prepraviť približne 28-tisíc ton železnej rudy, čo pri súčasných cenách zodpovedá nákladu za viac ako 3,2 milióna dolárov. Od roku 2018 sa prevažná väčšina ciest tohto prepravcu cez 1 900-kilometrovú železničnú sieť v austrálskom regióne Pilbara uskutočnila bez rušňovodičov.
Testy so štyrmi elektrickými lokomotívami Wabtec sa začnú v roku 2025 a budú zamerané na vylepšenia, ktoré by pomohli zabezpečiť životaschopnosť technológie, tvrdí Richard Cohen, riaditeľ pre železničné, prístavné a nákladné služby spoločnosti. „Ide o to, aby sme pomohli výrobcom a vývojárom dostať sa k riešeniu, ktoré nám vyhovuje, pretože, ak to nezabehneme my, nikto to neurobí,“ povedal R. Cohen.
Skúšobné lokomotívy, ktoré budú potrebovať vodičov, majú energetickú kapacitu približne 7,5 megawatthodín v porovnaní s 13 megawatthodinami existujúcej flotily Ria Tinta s dieselovým pohonom. Spoločnosť spotrebuje asi 1,3 miliardy litrov nafty ročne pre nákladné autá a vlaky, čo predstavuje asi 13 percent celkových priamych emisií. Experimenty s menšími batériami poháňanými nákladnými vozidlami používanými v baniach sa začnú v Pilbare od budúceho roka.
Program v hodnote 940 miliónov dolárov na nasadenie autonómnych vlakov spočiatku zápasil s meškaniami a prekročením nákladov, no priniesol výhody, priblížil R. Cohen. Zvýšila sa rýchlosť aj kapacita, pričom cesta zvyčajne trvajúca 40-hodín vlakom z bane do prístavu a späť, sa skrátila približne o dve hodiny. Eliminovala sa potreba zastavovať a meniť vodičov zakaždým, keď dokončili 12-hodinovú zmenu.