Dve najväčšie spoločnosti na svete, ktoré podnikajú v oblasti prepravy kontajnerov, končia osemročnú dohodu o zdieľaní lodí, pretože sa medzi nimi vyostruje tvrdá rivalita. MSC Mediterranean Shipping Company a Maersk, číslo jedna a dva v odvetví kontajnerovej dopravy podľa objemov, podľa Financial Times uviedli, že sa dohodli v roku 2025 neobnoviť svoju alianciu.
Keď bola dohoda podpísaná v roku 2015, umožnila spoločnostiam lepšie riadiť objemy nákladu v čase, keď toto odvetvie roky čelilo stratám a nadmernej prepravnej kapacite. Ale pakt, známy ako aliancia 2M, bol ukončený, pretože obe skupiny bojujú o svoju pozíciu v sektore kontajnerovej dopravy.
MSC, ktorej generálny riaditeľ Soren Toft bol v roku 2020 zlákaný z Maersku, sa minulý rok po polstoročí stal lídrom v tomto odvetví. Obe skupiny počas pandémie covidu-19 zarobili na prudko rastúcich sadzbách za prepravu a investovali do odlišných stratégií. Zatiaľ čo spoločnosť MSC nahromadila peniaze na rozšírenie svojej lodnej flotily, spoločnosť Maersk sa zamerala na expanziu v rámci dodávateľského reťazca a uskutočnenie niekoľkých miliardových akvizícií s cieľom rozšíriť svoje podnikanie v oblasti pozemnej logistiky.
Otvorená cesta
„Ukončenie aliancie 2M otvára cestu obom spoločnostiam, aby pokračovali v presadzovaní svojich individuálnych stratégií,“ uviedli v spoločnom vyhlásení generálni riaditelia švajčiarskych a dánskych spoločností a dodali, že sa „tešia na pokračujúcu silnú spoluprácu počas zvyšku zmluvného obdobia“.
Maersk a MSC spolu kontrolujú dve pätiny všetkej námornej nákladnej dopravy, čo dáva aliancii 2M možnosť ponúkať zákazníkom častejšie odchody, ako by to dokázala jediná lodná linka. Ale pod vedením S. Tofta, bývalého senior manažéra v Maersk, sa MSC rozrástla tak rýchlo, že analytici v posledných mesiacoch naznačili, že prerástla alianciu. Johan Sigsgaard, vedúci oceánskych produktov v Maersk, tiež pre Financial Times povedal, že skupina má „veľkosť flotily, ktorú potrebuje, aj veľkosť plavidiel, aby zostala konkurencieschopná“.
Hoci bude ovplyvnená frekvencia odchodov, povedal, že Maersk uprednostňuje „agilitu“ na plánovanie vlastných ciest, aby uspokojil potreby zákazníkov v súvislosti s flexibilným dodávateľským reťazcom. Povedal, že tento krok nemá nič spoločné s nedávnou regulačnou kontrolou odvetvia kontajnerovej dopravy po tom, čo prudký dopyt po tovare a úzke miesta v dodávateľskom reťazci spôsobili mimoriadny nárast sadzieb za prepravu od leta 2020 do konca minulého roka.
Problém s prebytkom lodí
Po tomto období obrovských ziskov čakajú odvetvie kontajnerovej dopravy horšie časy. Keďže dopyt po zásielkach v dôsledku pochmúrnych ekonomických vyhliadok klesá, niektorí analytici varovali, že sektor čelí značnému prebytku lodí – niečomu, čo dohody o zdieľaní plavidiel v minulosti pomáhali prepravným skupinám zvládnuť. Po rozpade aliancie 2M sa odvetvie v skutočnosti „zmenilo z troch hlavných hráčov na štyroch“, povedal Alexander Irving, analytik logistického priemyslu zo spoločnosti Bernstein. „Sťaží to hľadanie kapacitnej disciplíny? Potenciálne. Bude to vyvíjať ďalší tlak na ceny oceánov? Je pravdepodobnejšie, že sa to stane,“ povedal.
Maersk uviedol, že stále má až 50 menších partnerstiev v rôznych častiach sveta a verí, že „viac kontrolovaná chrbticová sieť“ má v súčasnosti väčší zmysel. „Pokračujeme v posilňovaní a modernizácii našej flotily a poskytujeme rozsah, ktorý potrebujeme pre najkomplexnejšiu námornú sieť na trhu,“ povedal S. Toft. „Naďalej sa zameriavame na poskytovanie vysokokvalitných osobných služieb širokému spektru klientov.“