Zákazníkov tento rok pri zľavových akciách Black Friday brzdí v Európe, v Spojených štátoch aj inde vo svete inflácia. Väčšina veľkých maloobchodných predajcov znížila počet sezónnych zamestnancov.

Pokojnejší Black Friday

Podľa odhadov Národnej maloobchodnej federácie (NRF) sa tento rok na takzvaný Čierny piatok v USA očakáva, že v kamenných obchodoch a na internete bude nakupovať rekordný počet 130,7 milióna ľudí. Akcia je známa tým, že sa za úsvitu pri veľkých obchodoch tvoria rady na zľavnené televízory a na domáce spotrebiče. Parkovisko pri obchode Walmart v New Milforde v štáte Connecticut bolo ale v piatok o šiestej ráno zaplnené len z polovice.

„Tento rok je to oveľa pokojnejšie, oveľa tichšie,“ povedala Theresa Forsbergová, ktorá zas na Čierny piatok za svitania navštevuje s rodinou rovnakých päť obchodov. V neďalekom obchode Kohl's bola o piatej ráno.

Podľa prieskumu, ktorý začiatkom novembra uskutočnila americká obchodná spoločnosť NRF medzi 8 424 dospelými, plánujú americkí zákazníci minúť za sviatočné nákupy v priemere 875 dolárov, čo je o 42 dolárov viac ako vlani. Na prvých miestach väčšiny nákupných zoznamov sú oblečené, darčekové karty a hračky.

„Budú to najhoršie Vianoce,“ povedala žena v domácnosti z Harlemu Jill Lizzová. Tento rok vraj musela zvýšiť svoj rozpočet na sviatky o 500 dolárov.

Menej lákavé zľavy

Tradícia zľavovej akcie zvanej Čierny piatok vznikla v USA, ale rozšírila sa po celom svete a tiež na internete. Podľa prieskumu spoločnosti PwC plánuje väčšina nakupujúcich na Čierny piatok vo Francúzsku, v Taliansku a v Španielsku nakúpiť oblečenie, na druhom mieste je elektronický tovar. Podľa zistení PwC plánovali zákazníci vo Francúzsku minúť v priemere 295 eur, pričom 65 percent nákupov sa chystajú uskutočniť online.

Podľa banky Barclays, ktorá v Spojenom kráľovstve realizuje takmer polovicu transakcií kreditnými a debetnými kartami, vzrástol objem transakcií v týždni do stredy iba o 1,4 percenta v porovnaní s obdobím spred roka.

„V poslednom čase Black Friday nie je taký dobrý,“ zdôverila sa Naomi Ojomová, keď si prezerala šaty v obchode Zara v Canary Wharf vo východnom Londýne. Dodala, že zľavy sú menej lákavé pre mnohé iné výpredaje počas roka.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Nenechajte sa nachytať ani oklamať. Polícia upozorňuje na online podvody počas Black Friday