Ľudia, ktorí si nelegálne sťahujú hudbu z internetu, sú zároveň najväčšími zákazníkmi hudobných vydavateľstiev. Vyplýva to zo štúdie organizácie American Assemby prepojenej s Columbia University, na ktorú upozornil server Torrentfreak. Výskumníci sa prostredníctvom telefónu pýtali viac ako 3-tisíc ľudí v USA a Nemecku na ich zvyky pri získavaní hudby.

Zistili, že ľudia sťahujúci hudbu nelegálne z internetu v USA majú v priemere o 37 percent väčšiu hudobnú zbierku ako ľudia, ktorí cez internet nepirátčia. Piráti však zároveň majú skoro o tretinu väčší katalóg legálne kúpenej hudby.

„Najväčší počítačoví piráti utrácajú najviac za hudobné nahrávky,“ napísal viceprezident American Asembly Joe Karagnis s tým, že získané údaje jednoznačne potvrdzujú skoršie zistenia iných štúdií. Podobný trend sa ukázal aj v Nemecku, kde však výskumníci zaznamenali výrazne väčšie rozdiely vo veľkosti zbierok pirátov a nepirátov. Prvá skupina ale aj v Nemecku kupuje nadpriemerne veľa hudby.

Veľkých je málo

Výsledky štúdie tiež potvrdili, že pirátstvo je najviac rozšírené medzi mladými ľuďmi a používatelia internetu nad 50 rokov už „pirátčia“ zriedka. Ukázalo sa tiež, že vášnivých pirátov je pomerne málo. Viac ako 10-tisíc digitálnych skladieb malo v zbierke len šesť percent oslovených Američanov vo veku od 18 do 29 rokov, pričom priemerný počet skladieb bol nižší ako 1 900.

Ukázalo sa tiež, že online pirátstvo nie je ani zďaleka najčastejším spôsobom, ako sa ľudia dostávajú k hudbe. Naprieč všetkými vekovými skupinami v USA sú hlavným zdrojom hudby legálne nákupy. Ak aj ľudia hudbu kopírujú, väčšinou ju získajú od rodiny alebo priateľov.

„Ak berieme ako meradlo celkové výdavky, tak ľudia využívajúci peer-to-peer siete (najrozšírenejší spôsob šírenia pirátskeho obsahu) prikladajú hudbe väčšiu váhu ako ich náprotivkovia vlastniaci hudbu v digitálnom formáte,“ napísal J. Karagnis. Upozorňuje tiež, že s postupom času sa mení aj pohľad ľudí na hudbu.

Prichádza nová vlna

Kým v minulosti ľudia sťahovali konkrétne albumy alebo piesne, v súčasnosti si čoraz častejšie vytvárajú obrovské hudobné zbierky s cieľom mať prístup k akémukoľvek hudobnému obsahu. Zákazníci miešajú legálne a nelegálne zdroje s cieľom mať univerzálny prístup k hudbe, čo vytvára nové príležitosti pre vydavateľstvá.

Rozbiehajúce sa internetové projekty, ktoré ponúkajú hudbu ako službu, tento trend len potvrdzujú. Stránky typu Grooveshark, Spotify či Deezer ponúkajú používateľom prístup k celým hudobných katalógom za jednotný mesačný poplatok. Spustenie vlastnej hudobnej služby postavenej na podobnej filozofii oznámil tento týždeň aj Microsoft. Streamovacie služby podľa údajov American Asembly využíva ako hlavný zdroj hudby takmer tretina mladých Američanov. Desatina z nich za ne platí mesačný poplatok.

Za posledné dva roky podľa údajov firmy Sandvine klesá percentuálne zastúpenie peer-to-peer premávky v celkovom balíku internetových prenosov v USA. Kým v roku 2010 tvorili peer-to-peer prenosy približne 19 percent celkovej internetovej premávky, v roku 2012 sa na nej podieľali necelými trinástimi percentami. Za rovnaké obdobie vzrástlo zastúpenie prenosov určených na zábavu z necelých 43 percent na 58 percent. Do tejto kategórie spadajú okrem iného aj streamovacie hudobné či televízne služby.

Ilustračné foto na titulke - SITA / AP