Akcie európskych automobiliek sú v súčasnosti také nepopulárne, že investori stále znižujú svoju expozíciu, aj keď rozsah problémov tohto odvetvia spôsobil, že ocenenie sa priblížilo k rekordným minimám. Za normálnych okolností by to bolo pre potenciálnych kupcov veľkým stimulom. Akciový index STOXX 600 Autos and Parts patrí medzi najhoršie výkonné sektory roka.

Analytici očakávajú pokles zisku v automobilovom odvetví o 13,6 percenta v roku 2024, čo je veľký obrat oproti obdobiu po pandémii, keď problémy v dodávateľských reťazcoch umožnili automobilkám zvýšiť ceny. Investori sa domnievajú, že automobilky budú musieť nevyhnutne znižovať náklady, a to najmä kvôli technologickým zmenám, tvrdšej konkurencii z Číny a spotrebiteľom, ktorí sú citlivejší na ceny. Šetrenie vo výrobe je dôležité hlavne pre masové značky ako Volkswagen, ktorý čelí rastúcim nákladom a čínskej konkurencii, čo ho núti zatvárať továrne v Nemecku.

Automobilky sa momentálne obchodujú s 60-percentným diskontom oproti širšiemu trhu (STOXX 600) na základe pomeru ceny k zisku. Prieskum banky BofA ukázal, že automobily sú najviac podváženým sektorom medzi európskymi správcami fondov.

„Pokles v Číne, padajúce ceny, stagnujúci objem predaja a rast nákladov na prácu vytvárajú toxickú zmes, ktorá môže stiahnuť akcie ešte o ďalších 10 až 20 percent,“ uviedol Rolf Ganter z UBS Global Wealth Management.

Akcie firiem ako Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Renault a Stellantis od začiatku roka klesli o 29 až 50 percent na viacročné minimá. Gilles Guibout z AXA Investment Managers varoval: „Západné automobilky čelia výzve, keďže Čína má výhodu a spotrebitelia už nechcú platiť toľko za elektrické vozidlá ako pred pár rokmi.“

Guibout tvrdí, že automobilky musia buď zvýšiť ceny, alebo znížiť náklady – iná cesta nie je. Predaj áut v EÚ v auguste medziročne klesol o 18 percent, pričom predaj plne elektrických áut sa prepadol o 44 percent, najmä v Nemecku a Francúzsku. Dopyt po elektromobiloch klesol natoľko, že viaceré automobilky prehodnocujú svoje plány. Volvo zrušilo svoj cieľ prejsť do roku 2030 na čisto elektrický pohon.

Ďalším problémom je potenciálny návrat Donalda Trumpa do Bieleho domu, čo by mohlo eskalovať obchodnú vojnu s Čínou, čo by malo dopad aj na európskych výrobcov. „Aj keď ocenenie akcií vyzerá lákavo, pri absencii oživenia by sa to mohlo ukázať ako hodnotová pasca,“ upozorňuje Chiara Robba z Generali Asset Management.

China's Main Share Index Comes Back After Plunge
Neprehliadnite

Mnohí investori sú voči vysokým cenám akcií obozretní. Hľadajú v rozvíjajúcich sa ekonomikách