Najhodnotnejšími značkami na svete sú Amazon a Apple. K lídrom z USA sa však začínajú približovať čínske značky, ktoré sú hodnotnejšie než európske top značky, ukázala správa poradenskej spoločnosti Kantar BrandZ.
Amazon založený v roku 1994 Jeffom Bezosom zostáva aj tento rok najhodnotnejšou značkou s odhadovanou hodnotou 684 miliardy dolárov. Za ním nasledujú Apple so 612 miliardami dolárov, Google so 458 miliardami dolárov a Microsoft so 410 miliardami dolárov. Najhodnotnejšou čínskou značkou je na piatom mieste čínsky koncern Tencent (241 miliárd dolárov) a Alibaba (197 miliárd dolárov) je siedma.
Bývalá manželka šéfa Amazonu dá na dobročinné účely ďalších 2,7 miliardy dolárov
Čínske značky podľa šéfa pre globálne stratégie BrandZ Grahama Staplehursta neustále a postupne postupujú vpred, podporujú totiž vlastný technologický rozvoj a dokážu zachytiť hlavné trendy na čínskom a globálnom trhu.
Päť značiek počas uplynulého roka viac než zdvojnásobilo svoju hodnotu, na čele boli čínske spoločnosti z oblasti internetového predaja Pinduoduo a Meituan a najväčší čínsky výrobca alkoholických nápojov Moutai, TikTok a americká Tesla. Tesla bola najrýchlejšie rastúcou značkou, keď jej hodnote medziročne stúpla o 275 percent na 42,6 miliardy dolárov a stala sa najhodnotnejšou automobilovou značkou.
Sto najväčších značiek má podľa Kantar celkovú hodnotu 7,1 bilióna dolárov. Z toho až 74 percent pripadá na značky z USA. Na Čínu 14 percent, ktorá už predbehla Európu (8 percent). Ešte pred rokom na európske značky pripadlo 20 percent a na čínske 11 percent. Najhodnotnejšou európskou značkou je francúzsky Louis Vuitton (21), nasledovaný nemeckým koncernom SAP (26). Jedinou britskou značkou je Vodafone (60).