Tlak na komercializáciu batérií s pevným elektrolytom pre elektromobily je v plnom prúde. Automobilky môžu zvažovať iný druh prelomovej technológie, uvádza CNBC. Batérie s pevným elektrolytom boli dlho považované za „svätý grál“ udržateľnej mobility. Tieto batérie obsahujú elektrolyt často vyrobený z materiálov ako keramika, na rozdiel od bežných lítium-iónových batérií, ktoré využívajú kvapalný elektrolyt.
Technológia novej generácie teoreticky prináša viac energie na jednotku objemu v porovnaní s lítium-iónovými batériami. Podporovatelia tvrdia, že ponúka bezpečnejšie, lacnejšie a výkonnejšie batérie pre elektromobily, ako aj kratšie časy nabíjania.
Automobilky už investovali miliardy dolárov do výskumu batérií s pevným elektrolytom a spolupracujú s vývojármi na výrobe vlastných verzií pre masovú výrobu.
Výroba batérií do elektromobilov je pre „masochistov“. Northvolt a ďalší bojujú o prežitie
Japonská Toyota napríklad oznámila, že plánuje spustiť masovú výrobu týchto batérií medzi rokmi 2027 a 2028. Nedávny prelom v jej snahe zlepšiť odolnosť technológie znamená, že batéria by mala ponúkať dojazd 1-tisíc kilometrov a čas nabíjania len 10 minút.
Nissan oznámil v apríli, že plánuje uviesť na trh batérie s pevným elektrolytom pre elektromobily do začiatku roku 2029. Nemecká spoločnosť Mercedes-Benz a americký startup Factorial v septembri potvrdili, že pracujú na spoločnej výrobe takejto batérie, ktorá bude pripravená na produkciu do konca tohto desaťročia. Factorial má tiež dohody s automobilkami ako Stellantis, Hyundai a Kia.
Priemerný dojazd elektromobilov v USA je približne 483 kilometrov na jedno nabitie, pričom čas potrebný na nabitie batérie môže trvať od 20 minút až po niekoľko hodín, v závislosti od vozidla a rýchlosti nabíjania.
Analytik z Wood Mackenzie Max Reid upozorňuje, že batérie s pevným elektrolytom sú len na začiatku dlhého procesu komercializácie. „Výsledky vyzerajú sľubne – oveľa bezpečnejšie, s väčšou energetickou hustotou, a najmä rýchlejšie nabíjanie, čo považujeme za jeden z hlavných prínosov tejto technológie.“