Tlak na komercializáciu batérií s pevným elektrolytom pre elektromobily je v plnom prúde. Automobilky môžu zvažovať iný druh prelomovej technológie, uvádza CNBC. Batérie s pevným elektrolytom boli dlho považované za „svätý grál“ udržateľnej mobility. Tieto batérie obsahujú elektrolyt často vyrobený z materiálov ako keramika, na rozdiel od bežných lítium-iónových batérií, ktoré využívajú kvapalný elektrolyt.

Technológia novej generácie teoreticky prináša viac energie na jednotku objemu v porovnaní s lítium-iónovými batériami. Podporovatelia tvrdia, že ponúka bezpečnejšie, lacnejšie a výkonnejšie batérie pre elektromobily, ako aj kratšie časy nabíjania.

Automobilky už investovali miliardy dolárov do výskumu batérií s pevným elektrolytom a spolupracujú s vývojármi na výrobe vlastných verzií pre masovú výrobu.

WA 31 archív Mníchov - Na archívnej snímke z 5. decembra 2023 pracovníci stoja pri výrobnej linke v závode nemeckej automobilky BMW v Mníchove.  Nemecký výrobca luxusných automobilov BMW zrušil objednávku na batérie pre elektromobily v hodnote dvoch miliárd eur od švédskej spoločnosti Northvolt. FOTO TASR/DPA 

ARCHIV - 05.12.2023, Bayern, München: Mitarbeiter von BMW arbeiten im Stammwerk in der Produktion an der Karosserie von Autos. (zu dpa: «BMW storniert Milliardenauftrag bei Northvolt») Fo
Neprehliadnite

Výroba batérií do elektromobilov je pre „masochistov“. Northvolt a ďalší bojujú o prežitie

Japonská Toyota napríklad oznámila, že plánuje spustiť masovú výrobu týchto batérií medzi rokmi 2027 a 2028. Nedávny prelom v jej snahe zlepšiť odolnosť technológie znamená, že batéria by mala ponúkať dojazd 1-tisíc kilometrov a čas nabíjania len 10 minút.

Nissan oznámil v apríli, že plánuje uviesť na trh batérie s pevným elektrolytom pre elektromobily do začiatku roku 2029. Nemecká spoločnosť Mercedes-Benz a americký startup Factorial v septembri potvrdili, že pracujú na spoločnej výrobe takejto batérie, ktorá bude pripravená na produkciu do konca tohto desaťročia. Factorial má tiež dohody s automobilkami ako Stellantis, Hyundai a Kia.

Priemerný dojazd elektromobilov v USA je približne 483 kilometrov na jedno nabitie, pričom čas potrebný na nabitie batérie môže trvať od 20 minút až po niekoľko hodín, v závislosti od vozidla a rýchlosti nabíjania.

Analytik z Wood Mackenzie Max Reid upozorňuje, že batérie s pevným elektrolytom sú len na začiatku dlhého procesu komercializácie. „Výsledky vyzerajú sľubne – oveľa bezpečnejšie, s väčšou energetickou hustotou, a najmä rýchlejšie nabíjanie, čo považujeme za jeden z hlavných prínosov tejto technológie.“

Ďalšie dôležité správy

Toyota Yaris 1,5 Hybrid 130 k e-CVT Premiere Edition
Neprehliadnite

Hviezdna chvíľa hybridov nebude trvať dlho. Trh by mali ovládnuť plne elektrické vozidlá