Starnúce nemecké diaľnice nie sú pripravené na prepravu nadrozmerných komponentov na výstavbu veterných elektrární, ktoré krajina potrebuje pri prechode na obnoviteľnú energiu. Vývojári sa čoraz viac sťažujú, že spomaľujú pokrok v tejto oblasti, píše agentúra Bloomberg.

Cesta z prístavu Bremen do veterného parku na severe krajiny trvá po diaľnici zhruba tri hodiny. Začiatkom roka však boli nemeckí prepravcovia pri presune rotorov veterných turbín nútení použiť obchádzku, a tak sa im cesta vinou úzkych ciest a obmedzení natiahla na tri dni.

Výrobcovia veterných turbín hovoria, že takéto situácie sú čoraz bežnejšie. Nemecké diaľnice, ktoré boli kedysi známe svojou efektívnosťou a neobmedzenou rýchlosťou, sa podľa nich stali obrovskou prekážkou pri dosahovaní klimatických cieľov krajiny.

Nemecko chce do roku 2030 vyrábať až 80 percent elektriny z čistých zdrojov. Aby tento cieľ dosiahlo, musí v krajine každý deň vyrásť šesť nových „veterných mlynov“. Ich výstavba si ročne vyžiada 60-tisíc presunov komponentov.

Viac ako 30 obchodných združení v spoločnom vyhlásení varovalo, že ak bude Nemecko za týmto plánom zaostávať, prechodu na zelenú energiu bude hroziť kolaps.

Zákazy a obmedzenia

Problém spočíva v tom, že diaľničná infraštruktúra krajiny bola z väčšej časti postavená po druhej svetovej vojne a nie je vôbec pripravená na prepravu obrovských lopatiek rotora a oceľových veží, ktorých dĺžka je približne 35 metrov a váha až 80 metrických ton. Preprava nákladu týchto rozmerov by bola výzvou aj pre iné krajiny, no v Nemecku čelí problémom aj bežná nákladná doprava. Kamióny často pre rozpadajúce sa cesty a mosty zápasia s rôznymi obmedzeniami a zákazmi.

Logistická spoločnosť Wasel napríklad nedávno nedostala povolenie na prevoz pásového žeriavu. Riaditeľ spoločnosti Matthias Wasel navyše tvrdí, že musí väčšinu prepravných trás predlžovať o zhruba 70 kilometrov, aby jeho ťažké vozidlá mohli použiť jediný most, ktorý im umožňuje prejazd cez rieku Rýn.

„Ak budú oneskorenia pokračovať, hrozí, že sa energetický prechod dostane do slepej uličky,“ povedal Hendrik Peterburs, vedúci globálnej logistiky spoločnosti na výrobu veterných turbín Enercon.

Už v prvom polroku tohto roka evidoval Enercon oneskorenie 70 dodávok veterných turbín. Každé takéto meškanie ho môže stáť 10-tisíc eur za jednu lopatku rotora, pretože stroje sa musia prenajímať na dlhšie obdobie a firme navyše začínajú plynúť zmluvné pokuty.

Pre niektorých výrobcov je nespoľahlivosť nemeckých diaľnic veľkým problémom. Spoločnosť SIAG Tube und Tower so sídlom v Lipsku vyrába oceľové veže pre veterné turbíny. Toto leto musela znížiť výrobu o tretinu, pretože nevedela komponenty prepraviť von z krajiny, a tak mala plné sklady.

Celú situáciu zhoršuje skutočnosť, že výrobcovia veterných turbín majú tendenciu stavať čoraz väčšie komponenty, aby zvýšili účinnosť výroby energie.

Hľadanie riešení

Riešenie problémov môže trvať roky a vyžadovať si miliardové investície. Nemecká vláda sa zaviazala, že v roku 2024 vyčlení na zlepšenie medziregionálnych ciest 12,8 miliardy eur. Firmy sú presvedčené, že z krátkodobého hľadiska by mohlo pomôcť aj rýchlejšie vydávanie povolení na prepravu.

V prípade veľkých komponentov veterných turbín môže tento proces trvať aj tri mesiace, dodal Andreas Petzold, riaditeľ výroby v spoločnosti Nordex. V iných krajinách EÚ – napríklad Holandsku a Švédsku, sú tieto procesy plne digitalizované a vydanie povolení netrvá dlhšie než štyri dni.

Preprava komponentov veterných turbín nie je v žiadnej inej krajine EÚ taká problematická ako v Nemecku, uzavrel Petzold.

Ďalšie dôležité správy

Spolkový minister hospodárstva a ochrany klímy Robert Habeck sa zúčastňuje prvého čítania rozpočtu na rok 2024 počas plenárneho zasadnutia Spolkového snemu v Berlíne vo štvrtok 7. septembra 2023. (Kay Nietfeld/dpa cez AP)
Neprehliadnite

Cez polovicu energie vyrobia obnoviteľné zdroje. Na nemecké pomery je to málo