Tempo výstavby verejných nabíjacích bodov pre elektromobily na Slovensku stále zaostáva za európskym priemerom napriek približne tretinovému medziročnému rastu. Najväčší problém s dostupnosťou vysokovýkonnej nabíjacej infraštruktúry má Slovensko v blízkosti medzinárodných cestných koridorov, informovala Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA).
Ku koncu tretieho štvrťroka 2023 bolo na Slovensku nainštalovaných 1 748 nabíjacích bodov (konektorov) na 724 lokalitách, čo je medziročný nárast o 33 percent v počte konektorov a 30 percent v počte lokalít. „Zaznamenali sme pozitívny trend v rozvoji nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily, ktorému pomáhajú aj výzvy z Plánu obnovy a odolnosti SR pre samosprávy a právnické osoby, ale nemôžeme si dovoliť zaspať na vavrínoch ani poľaviť v tempe výstavby," skonštatoval riaditeľ SEVA Patrik Križanský. Kým v niektorých západných krajinách je nárast počtu nabíjačiek až exponenciálny, na Slovensku podľa neho pribúdajú nové lokality len veľmi pozvoľna.
Dve tretiny všetkých nabíjacích bodov ( ) patrí do kategórie AC (striedavý prúd) s výkonom do 22 kilowattov (kW). Ďalších 434 bodov poskytuje rýchlejšie nabíjanie s výkonom 50 kW na jednosmerný prúd (DC). Ultrarýchlych DC bodov s výkonom 150 a viac kW eviduje SEVA 127 a s výkonom 350 kW a vyšším len 32.
Z pohľadu vyšších územných celkov sú lokality relatívne rovnomerne rozdelené po celom Slovensku. Stále platí, že kým napríklad v krajských mestách je možností pre nabíjanie pomerne dosť, v odľahlejších oblastiach Slovenska verejné nabíjacie body takmer neexistujú. V pokrytí infraštruktúrou o niečo vyčnieva Bratislavský kraj (21 percent všetkých lokalít), kde je zároveň registrovaný aj najvyšší počet elektromobilov. Nasleduje Prešovský a Košický samosprávny kraj (14, respektíve 13 percent), Nitriansky a Žilinský kraj (oba po 11 percent) a napokon Trenčiansky, Banskobystrický a Trnavský samosprávny kraj (všetky po desať percent).
„Problém vnímame najmä v dostupnosti ultrarýchlej nabíjacej infraštruktúry popri diaľniciach. Ak chceme znížiť objem emisií z cestnej dopravy, musíme vybudovať kapacity pre nabíjanie na hlavných ťahoch," upozornil Križanský. „Je preto nevyhnutné, aby sme sa sústredili na rýchlejšiu výstavbu nabíjacích staníc najmä v kritických oblastiach, ako sú diaľničné koridory," dodal.