Maďarsko od júla desaťnásobne zdraží kamiónom prejazd diaľnicami (jednodňová diaľničná známka).
Francúzsko zavedie od októbra ekologickú daň, ktorá prinesie spoplatnenie aj na dosiaľ nespoplatnené úseky. To sú najbližšie neradostné správy v sektore cestnej dopravy.
V Európe mýto zdražuje s tým, ako sa štáty pokúšajú vybrať v najbližšej päťročnici o tretinu viac peňazí. Jednotný európsky systém mýta však stále mešká.
Krabičková únia
Európska elektronická mýtna služba (European Electronic Toll Service – EETS) resp. mýtny roaming na území EÚ sa plánuje od roku 2004. Reálne sa mala spustiť v októbri minulého roka.
Jedna zmluva, jedna palubná jednotka, jedna faktúra sú princípy, ktorých sa drží Európska komisia. Príliš sa jej nedarí. Kvôli rôznorodosti a komplikovanosti mýtnych systémov jednotlivých štátov sa stále nespustila ani skúšobná prevádzka tohto systému.
V súčasnosti sú na trhu dostupné palubné jednotky kompatibilné pre nemecké a rakúske, rakúske a talianske či španielske a francúzske spoplatnené cesty. Od roku 2008 mali spoločný systém vo forme diaľničnej nálepky Eurovignette krajiny Beneluxu, Dánsko a Švédsko. Belgicko však plánuje v roku 2016 zaviesť elektronický mýtny systém, pričom ako tranzitná krajina by mohlo ročne na mýte vyzbierať približne jednu miliardu eur.
Najzelenší Francúzi
Najnovšie palubné jednotky sú schopné vyberať aj poplatky za prejazd tunelmi či nové dane. Vo Francúzsku od októbra spúšťajú ekodaň. Pôvodný termín bol stanovený na jún pre vozidlá nad 12 ton v Alsasku a júl pre vozidlá nad 3,5 tony v celom Francúzsku.
Francúzsko zatiaľ ako jediná krajina splní novelu smernice, ktorú európsky parlament prijal v roku 2011. Na rozdiel od mýta nemôže Európska únia jej výšku nijako ovplyvniť, pretože dane môžu členské krajiny EÚ zavádzať a zvyšovať na základe vlastného rozhodnutia.
"Podľa môjho názoru to Francúzskom neskončí, ale postupne sa táto daň rozšíri aj do ďalších krajín," hovorí Ondřej Pavlík, riaditeľ servisnej firmy DKV Euro Service pre Slovensko a Česko. „Dopravcovia, ktorí jazdia do Francúzska a doteraz využívajú nespoplatnené kvalitné štátne a okresné cesty, ju vo svojich nákladoch pocítia naozaj citeľne," dodáva.
Zatiaľ je vo Francúzsku spoplatnených 9 000 kilometrov diaľnic a najnovšie k nim pribudne ďalších 15 000 kilometrov ciest. Francúzsko od tohto nového spoplatnenia očakáva ročný výnos 1,2 miliardy eur.
Maďarsko ide na výber vyššieho mýta jednoduchšie. Zdražilo jednodňovú diaľničnú známku (ideálnu pre tranzit) z 11 na vyše 100 eur pre nákladné vozidlá. Minulý rok sa zvyšovali ceny mýta o štvrtinu aj v Česku. Na Slovensku prechod na elektronické mýto v roku 2009 znamenal približne desaťnásobné zvýšenie nákladov na diaľničné poplatky.
Hladné rozpočty
Tri štvrtiny tovaru sa prepravujú po ceste. Je to rýchle, flexibilné a ekonomické. Druhou stranou tej istej mince sú vyššie náklady na výstavbu a údržbu cestnej a diaľničnej siete, negatívny vplyv dopravy na životné prostredie a plynulosť dopravy. Štáty sa v súčasnosti snažia tento fenomén riešiť čoraz masívnejším zavádzaním mýta.
Od roku 2015 bude takmer vo všetkých krajinách EÚ realitou mýto. "Štáty, ktoré mýto ešte nezaviedli, sa na to chystajú. Tie, ktoré ho už majú, ho budú buď zvyšovať alebo rozširovať na ďalšie úseky diaľnic a ciest vyšších tried," tvrdí O. Pavlík,
„V rozmedzí rokov 2012 až 2016 sa ročný výber mýta v Európe zvýši z 25,1 miliardy eur na 32,4 miliardy eur," dopĺňa riaditeľ pre mýto európskej centrály DKV Jürgen Steinmeyer s tým, že k tejto sume prispeje aj zavádzanie nových ekologických daní.
Pre prevádzkovateľa ťažkej nákladnej dopravy, ktorá sa na výbere mýta podieľa približne dvoma tretinami, to bude znamenať ďalšie zásadné zvýšenie nákladov. Už dnes pritom tvorí mýto v nákladovej štruktúre dopravcov 10 až 25 percent (v závislosti od trás, regiónu či zloženia flotily) a vzhľadom k tomu, že sa ich ziskovosť pohybuje na minimálnej úrovni, možno čakať premietnutie ďalších nákladov do finálnych cien pre spotrebiteľov.
Zdroj: SITA / AP
Ilustračné foto - SITA / AP