Elektronický výber mýta počas prvého roka prevádzky na Slovensku vyniesol štátu 141,6 milióna eur. Potvrdila to spoločnosť SkyToll, ktorá systém na Slovensku prevádzkuje. Približne tri pätiny sumy zaplatili autá a autobusy za používanie diaľnic. Zvyšných 40 percent výnosu pochádza zo spoplatnenia ciest prvej triedy, voči ktorému sa ozývalo najviac kritických ohlasov od dopravcov.
,,Za užívanie diaľnic a rýchlostných ciest od januára do decembra 2010 zaplatili dopravcovia viac ako 87,5 milióna eur,“ doplnil hovorca SkyTollu Anton Bódis. Z výnosu však štát zatiaľ nebude mať na údržbu či opravy diaľnic veľa, pretože mýtnej firme tento rok zaplatí takmer 95 miliónov eur.
Výber je približne na úrovni posledných korigovaných očakávaní. Pôvodne sa počítalo s vyššími výbermi až okolo 160 či 170 miliónov eur. Tieto prognózy sa však zmenili pre dopady krízy a s ňou súvisiaci útlm medzinárodnej a domácej dopravy. Ďalším dôvodom boli protesty kamionistov na cestách, ktoré vyústili do ústupkov od štátu. Tento rok sa však počíta už s miernym oživením, ktoré by malo štátu z mýta vyniesť vyše 175 miliónov eur. Z celkového výnosu viac ako 58 percent zaplatili slovenskí dopravcovia. Mýto tak postihlo viac domácich ako tranzitujúcich dopravcov.
Ministerstvo dopravy súčasne oznámilo, že pokuty pre nákladné autá za obchádzanie mýta sa znížia viac ako o polovicu. ,,Navrhujeme, aby pokuta v blokovom konaní bola po novom 700 eur a v prípade správneho konania 1300 eur,“ uviedol štátny tajomník ministerstva Árpád Érsek. V súčasnosti postihy dosahujú až 1655 eur pri blokovom a 2655 eur v správnom konaní. Podľa A. Érseka sú súčasné pokuty v porovnaní so susednými krajinami dosť vysoké. Zmeny ešte musí schváliť parlament.
Celkovo majitelia firiem používajúcich nákladné autá na riešenie biznisu zaplatili na pokutách 6,25 milióna eur. Mýtna polícia riešila viac ako 4300 priestupkov. Medzi najzávažnejšie porušenia zákona patrí nenamontovanie mýtneho počítadla (mýtnej jednotky) alebo cielená manipulácia so zariadením, aby sa niektoré úseky nezapočítali. Predstavitelia Únie autodopravcov Slovenska však viackrát upozorňovali, že medzi potrestanými neboli len špekulanti, ale napríklad aj náhodní šoféri dedinských autobusov či tatroviek, ktorí sa dostali raz do roka pár metrov na spoplatnenú cestu.
,,Preto sme navrhovali, aby sa pokuty rozdelili na zavinené a nezavinené. Je predsa veľký rozdiel či niekto cielene na diaľnici po 20 kilometroch jazdy sa snaží prekabátiť systém, alebo dopravca prešiel 200-metrový úsek spoplatnenej cesty prvej triedy, ktorá navyše ani nie je označená ako cesta zaťažená mýtom,“ doplnil Jaroslav Polaček z únie autodopravcov.
Od júla by mala vzniknúť aj nová pokuta pre vodičov kamiónov, ktorí pri sebe nemajú technický preukaz vozidla. Týmto spôsobom sa snažili sankciám vyhnúť zahraniční šoféri. Priestupok sa bude trestať pokutou 600 eur v blokovom a 1000 eur v správnom konaní.
Súčasne štát zahraničným dopravcom predlžuje výhodu – možnosť platiť mýto prostredníctvom ticketingu. Ide o náhradné platenie formou časových kupónov bez povinnosti mať v aute mýtne počítadlo. Tento spôsob je pre zahraničných dopravcov jednoduchší, môžu ho však využívať len na 18 trasách cez Slovensko. Ide už o tretie predĺženie ticketingu, ktorý bol určený len ako dočasná možnosť, kým si zahraniční dopravcovia vybavia všetky administratívne náležitosti na platenie prostredníctvom takzvaných OBU jednotiek zabudovaných vo vozidlách.
Ilustračné foto na titulke - Maňo Štrauch