Prvý rok elektronického výberu mýta na Slovensku vynesie prevádzkujúcej spoločnosti SkyToll 100 miliónov eur. Zavedenie mýta zatiaľ ale viac peňazí na budovanie diaľnic neprinesie. Štátu totiž zostane menej, ako vyberal od nákladných áut v čase diaľničných nálepiek. A to napriek tomu, že dopravcovia zaplatili vlani za používanie diaľnic a ciest prvej triedy takmer trojnásobok sumy (141,6 milióna eur) v porovnaní s predchádzajúcim rokom, kedy si ešte kupovali diaľničné nálepky.
,,Štát získava z mýta viac ako z nálepiek pre nákladné autá. Prvé štyri roky sa však splácajú investičné náklady do systému. V ďalších rokoch budú príjmy z výberu mýta rásť,“ tvrdí Matej Okáli, riaditeľ a predseda predstavenstva spoločnosti SkyToll. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) získala v roku 2009 z nálepiek pre nákladné autá 50 miliónov eur. Teraz, keď štát zaplatí SkyTollu za prevádzku systému, zostane mu v kase len okolo 45 miliónov eur.
Firma zabezpečujúca výber mýta má zatiaľ vo vrecku 94,6 milióna eur. V najbližších dňoch sa musí ešte so štátom dohodnúť, koľko dostane ako doplatok za prekročenie počtu mýtnych transakcií.
,,Počas prvého roka prevádzky mýtneho systému sme namerali celkovo 477 miliónov transakcií, pričom zmluva hovorila o najviac 388 miliónoch prejazdov áut. Nezávislý dozor teraz určí, koľko transakcií sa dodatočne zaúčtuje. Započítavajú sa len transakcie, ktoré znamenajú reálny výber mýta,“ doplnil M. Okáli. Reálne môže štát doplatiť firme ešte dva až tri milióny eur.
Doplatok za delenie úsekov
Mýtna transakcia je jeden prejazd vozidla okolo počítadla, ktorý zaznamenáva jeho pohyb na začiatku plateného úseku. Pôvodne zmluva hovorila, že paušálny celoročný poplatok za prevádzku mýta vystačí na 388 miliónov transakcií. To úplne postačovalo na prevádzku pri pôvodnom počte 850 platených úsekov na diaľniciach aj cestách prvej triedy.
Prvé týždne fungovania systému začiatkom minulého roka ukázali, že delenie na úseky najmä na cestách prvej triedy je pripravené nepresne. Mnohé autá platili za dlhé úseky, hoci prešli len ich časť. Členenie navyše nezohľadnilo všetky križovatky a možné odbočenia z platených ciest.
Štát následne prikázal platené cesty podeliť hustejšie, až na 1 600 úsekov. Tým však prudko narástol aj počet mýtnych transakcií. Štát tak bude musieť firme každý rok doplácať za prekročenie počtu transakcií. Pôvodná zmluva NDS so SkyTollom určovala ročnú paušálnu odmenu za prevádzkovanie systému a výber mýta vo výške 87 miliónov eur. Suma sa mala upravovať iba o infláciu, no už prvý rok sa vďaka dvom dodatkom zvýšili platby štátu na takmer 95 miliónov eur.
,,Oba dodatky boli vynútené zmenami zo strany štátu,“ zdôraznil M. Okáli. Prvý reagoval na skutočnosť, že štát dodatočne prehodil mýtnu políciu spod ministerstva dopravy k normálnej polícii pod ministerstvo vnútra. ,,Následne si štát uplatnil požiadavky, aby mýtne autá mali vyšší štandard aj vybavenie – podobne ako majú iné policajné vozidlá,“ doplnil M. Okáli. Druhý dodatok zasa zohľadňoval potreby rozširovať systém pre rôzne zmeny v zákonoch a pravidlách, ktoré si dodatočne vynucoval štát. Celkovo sa vlani urobilo 13 legislatívnych.
Vyjednávanie o doplatkoch
Šéf SkyTollu pripustil, že o doplatku za prekročenie mýtnych transakcií sa bude ešte vyjednávať. Mýtna firma bude s NDS riešiť aj ďalší problém – zníženie pokút. Podľa M. Okáliho totiž navrhovaný pokles z takmer 1 500 na 700 eur povedie k zvýšeniu počtu pokusov obísť platené úseky. Môže tak pozmeniť efektivitu výberu mýta, čo je predpísaný a prísne sledovaný parameter.
Mýtna spoločnosť totiž musí dosiahnuť 98,91-percentnú efektivitu výberu. V praxi tak z tisíc nákladných automobilov môže mýto obísť najviac 11 áut. Ak to firma nedodrží, štát za mýto zaplatí menej. ,,Pôvodné nastavenie systému aj tvrdých požiadaviek na dôslednosť výberu vychádzala z oveľa vyššej pokuty. Je to zásah do pravidiel,“ tvrdí M. Okáli.
V prvom polroku, kedy boli ešte benevolentnejšie pravidlá, mýtna firma tento parameter nesplnila. Druhý polrok sa stále vyhodnocuje.
Mýto bolo na Slovensku zavedené od januára 2010 pre autá nad 3,5 tony. Spoplatnených je 1 700 kilometrov ciest, pričom 1 100 kilometrov z toho sú cesty prvej triedy.
Foto na titulke - Maňo Štrauch