Poplatky nákladných áut za používanie slovenských diaľnic a kvalitnejších ciest by mohli od budúceho roka zdražieť. Zvyšovanie sadzieb mýta by mali pocítiť najmä majitelia starších menej ekologických vozidiel a najťažších kamiónov, ktoré najviac zaťažujú cesty. Naznačuje to analýza fungovania mýta na Slovensku, ktorú predložil minister dopravy Ján Figeľ (KDH) na rokovanie vlády.
Priestor na zdražovanie mýta vidí ministerstvo napriek tomu, že väčšina zaregistrovaných áut platí za každý prejdený kilometer po slovenských cestách viac ako v Česku či Rakúsku.
Z porovnania sadzieb mýta na kilometer v týchto troch krajinách vyplýva, že „Slovensko má najvyššie poplatky v kategórii automobilov s hmotnosťou 12 a viac ton s dvoma nápravami a to bez ohľadu na emisné triedy“. Práve v tejto kategórii je zaregistrovaných 117-tisíc áut, čo je 62 percent z celkového počtu vozidiel prihlásených v systéme.
Lacnejšie jazdia malé dodavky
Naopak, najmenej platia na slovenských cestách vyššej kvality staršie autá nižšej ekologickej triedy vyrobené do októbra 2006 (emisná trieda euro III a menej). Platí to pre dodávky a malé nákladné autá (s hmotnosťou do 12 ton) a súčasne veľmi ťažké kamióny (s hmotnosťou nad 12 ton so štyrmi a viac nápravami). „V ostatných kategóriách sú slovenské sadzby mýta spravidla vyššie ako v Českej republike, ale zároveň nižšie ako v Rakúsku,“ uvádza analýza.
Argumentom ministerstva pre možné zvyšovanie sadzieb je skutočnosť, že ,,priemerné sadzby mýta prepočítané podľa dopravných intenzít boli v roku 2010 nižšie ako limity schválené Európskou komisiou“. Rezort dopravy v hodnotení pripúšťa, že slovenské sadzby nie sú dostatočne diferencované podľa váhy vozidla (počtu náprav) a podľa emisných tried. Práve preto sa možné úpravy dotknú len niektorých kategórií vozidiel.
Zmena však prichádza do úvahy až o rok, pretože Brusel neodporúča meniť výšku mýta počas prvých dvoch rokov prevádzky systému.
Analýza ministerstva súčasne úplne obchádza fakt, že na Slovensku je spoplatnená aj takmer polovica ciest prvej triedy, čo v takom rozsahu neplatí nikde v Európe.
Dane ako kompenzácia
Analýza vznikla v reakcii na nespokojnosť dopravných firiem s riešením problémov s mýtom zo strany rezortu dopravy. Dopravcovia plánovali minulý týždeň štrajkovať a blokovať cesty. Od tohto zámeru upustili po osobnom stretnutí s premiérkou Ivetou Radičovou (SDKÚ-DS), ktorá im prisľúbila rýchle riešenie problémov.
Majitelia dopravných firiem majú štyri základné požiadavky – nezávislý medzinárodný audit fungovania mýta, zlacnenie nafty zavedením vratiek časti spotrebnej dane, zjednotenie dane z motorových vozidiel, ktorú platia ôsmim župám a zmluvu s ministerstvom dopravy o spolupráci.
,,Naďalej trváme na všetkých štyroch požiadavkách, pretože mýto výrazne zasahuje náklady dopravných firiem. Podľa našich údajov mýto vlani priviedlo do krachu 400 autodopravcov, ktorí podnikali s troma tisíckami nákladných áut,“ uviedol Jaroslav Polaček z Únie autodopravcov Slovenska, ktorá reprezentuje dopravné firmy.
V dvojtýždňovej lehote, o ktorú dopravcovia posunuli štrajk, dokáže J. Figeľ splniť len jedinú požiadavku. ,,Dohodu o spolupráci s úniou autodopravcov by sme mali uzavrieť v piatok,“ spresnil hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.
Na audit treba peniaze
Termín spustenia výberu firmy, ktorá by vykonala medzinárodný audit fungovania elektronického výberu mýta, je zatiaľ v nedohľadne. ,,Na zrealizovanie medzinárodného auditu je potrebné nájsť financie,“ informoval Ľubomír Tuchscher, šéf komunikačného odboru ministerstva dopravy. Požadované zastavenie výberu mýta do výsledkov auditu podľa J. Figeľa neprichádza do úvahy, pretože systém je funkčný. Najmenej pravdepodobné je vyriešenie požiadavky na zavedenie špeciálneho zvýhodnenia v podobe vracanie časti spotrebnej dane z nafty pre dopravné firmy. Ministerstvo financií totiž nesúhlasí s výnimkami a v rámci daňovo-odvodových zmien od tohto roka zrušilo zvýhodnenú takzvanú. „červenú naftu“ pre poľnohospodárov a železnice.
Daň z motorových vozidiel
Potešujúcou správou pre dopravcov je, že vláda pripúšťa možné úpravy v dani z motorových vozidiel, ktorú platia firmy za všetky nákladné aj osobné autá. Sadzby si určuje osem krajov samostatne. Od januára tohto roku šesť z ôsmich žúp daň zvýšilo. Autodopravcom prekáža, že regionálne zastupiteľstvá používajú túto daň na riešenie všetkých svojich problémov. ,,Požadujeme zjednotenie sadzieb, nižšiu daň na ekologické vozidlá a použitie výnosu len a len na opravy a údržbu regionálnych ciest,“ zdôraznil J. Polaček.
Župani pripúšťajú, že sa výber dane z motorových vozidiel pustili štátu, no museli by dostať kompenzáciu. Napríklad väčší podiel z iných daní. Minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ- DS)na minulotýždňovom TREND Business Brunch pripustil, že legislatíva v súvislosti s prerozdeľovaním dane aj jej sadzby by sa mohli upraviť.
Ešte menej peňazí z mýta
Analýza ministerstva dopravy okrem iného ukázala, že čistý efekt mýta za prvý rok fungovania je ešte menší ako odhadovali médiá. Na údržbu či stavanie diaľnic zostane Národnej diaľničnej spoločnosti len 36,2 milióna eur.
Z celkového balíka 141 miliónov eur vybratých od dopravcov totiž treba zaplatiť nielen správcu a majiteľa systému – firmu SkyToll, ale aj ďalšie firmy. Ide o platby za služby pri kontrole a prevádzke mýta či prevádzku palivových kariet. Štátu tak zostane približne toľko, koľko vyberal z diaľničných nálepiek od majiteľov nákladných áut pred štyrmi až piatimi rokmi.
Ilustračné foto na titulke - Maňo Štrauch