Sme si istí, že záväzok splníme. Vyhlásil to dnes generálny riaditeľ spoločnosti SkyToll – dodávateľa mýtneho systému - Matej Okáli. Systém bude podľa manažmentu firmy na slovenských diaľniciach fungovať od prvého januára budúceho roku. Väčšinu dôležitých technologických partnerov už SkyToll vybral.
Popri Siemense, dodávateľovi palubných jednotiek, spoločnosti Q–Free, dodávateľovi centrálneho systému, vybrali za systémového integrátora firmu Tempest. Spojenie medzi vodičmi kamiónov a centrálnym mýtnym systémom bude prostredníctvom siete GPRS zabezpečovať T-Mobile. V týchto dňoch spoločnosť vyberá partnerov pre call centrum, či distribučné služby, ktoré by sa mali spustiť koncom októbra.
Čakanie na partnera
Akcionári SkyTollu sú sesterská spoločnosť francúzskeho diaľničného operátora Sanefa – SanToll a slovenská firma Ibertax. Jej majitelia sú stále oficiálne neznámi. M. Okáli naďalej tvrdí, že spoločnosť je pripravená na vstup partnera, ktorý by mal pomôcť s investovaním do projektu. Ako obchodné tajomstvo označil akcionársky podiel SanTollu a Ibertaxu.
Podľa M. Okáliho v týchto dňoch prebiehajú rokovania s potenciálnymi partnermi. K Ibertaxu má podľa neoficiálnych informácií momentálne blízko investičná skupina J&T. V najbližších dňoch by mal byť potvrdený i syndikovaný úver na financovanie mýtneho systému.
Podľa odhadov na postavenie a sprevádzkovanie systému bude treba 265 miliónov eur. Tie firma bude môcť zinkasovať od Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) za prvé štyri roky. Počas štrnástich rokov, na ktoré bol postavený model financovania, bude musieť štátna diaľničná firma zaplatiť SkyTollu takmer 714 miliónov eur.
Súdy bežia
NDS si v tendri o tento projekt vyberala iba z jedinej ponuky. Všetkých ostatných uchádzačov s nižšou cenou nepustila do súťaže. Firmy, ktoré neuspeli, sa momentálne súdia s Úradom pre verejné obstarávanie. V utorok krajský súd v Bratislave zamietol žalobu o preskúmanie zákonnosti rozhodnutia úradu. V septembri minulého roka ju podala spoločnosť Elektrovod ako líder združenia ToSy. To na namietalo, že úrad postupoval diskriminačne.
V utorok prebehlo na krajskom súde aj pojednávanie medzi talianskou spoločnosťou Autostrade, lídrom združenia Slovakpass, a Úradom pre verejné obstarávanie. Spor bol odročený na október. Slovakpass predstavil satelitné riešenie s najnižšou cenovou ponukou. Na jeho vylúčenie z tendra reagovala ostrým listom aj Európska komisia. Slovenská vláda jej už zaslala odpoveď. Je pravdepodobné, že Brusel ešte do konca tohto roka Slovensko zažaluje pre pochybnosti o korektnom priebehu tendra.
Kto a koľko
Kto sa oficiálne skrýva za slovenskou spoločnosťou Ibertax nie je jediným tajomstvom slovenského mýtneho systému. TREND oslovil spoločnosť SkyToll, aby poskytla detailnejší rozpis svojich nákladov, za čo budú slovenskí vodiči cez mýto a Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) firme Skytoll platiť.
Na otázky, koľko presne bude stáť bezprostredná investícia na technológiu systému, koľko marketing okolo mýta, vybudovanie siete predajcov a sprostredkovateľov a koľko bude stáť kontrola cez mýtnu políciu a vynucovanie nezplateného mýta, firma odmietla uviesť. Mediálna zástupkyňa spoločnosti, Lenka Lendacká napísala, „otázky na ktoré sa pýtate sú predmetom obchodného tajomstva.“ SkyToll utajuje aj ďalšie.
Otázky TRENDU, koľko SkyTollu zaplatí NDS v jednotlivých rokoch, ako je nadstavená platba, keď NDS deklarovala, že financie sa budú odvíjať aj od počtu mýtnych transakcií, označila firma tiež za obchodné tajomstvo. Predstavitelia štátnej NDS podobne odmietajú uviesť, koľko bude treba francúzsko-slovenskej firme platiť každoročne, najbližších štrnásť rokov. Podľa NDS firma SkyToll na uvoľnenie takejto informácie nedala povolenie.
Foto na titulke - SkyToll