Súčasný prevádzkovateľ systému výberu mýta na slovenských diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách prvej triedy, spoločnosť SkyToll, podpísal zmluvu s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) ešte v roku 2009. Kontrakt, ktorý dnes NKÚ označuje za nevýhodný pre štát, podpísal vtedajší predseda NDS a nominant strany Smer-SD Igor Choma.
Zmluva je platná na obdobie 13 rokov s možnosťou predĺženia o ďalších päť rokov. Vyplýva z nej, že NDS musí za mýtny systém SkyTollu do roku 2022 zaplatiť 716 miliónov eur bez DPH. Táto suma však nebude konečná. Zmluva umožňuje viaceré navýšenia ceny cez rôzne odmeny, dodatky či zohľadnenie miery inflácie.
Podľa prepočtov NKÚ sa celková suma za prvých osem rokov fungovania systému rôznymi dodatkami nafúkla o 106 miliónov eur. Rásť má pritom aj v nasledujúcich rokoch. „V roku 2023 by sa náklady aj s valorizáciou vyšplhali na 122 miliónov,“ konštatuje za NDS Rudolf Vido, riaditeľ úseku spoplatnenia a IT . Diaľničná spoločnosť sa preto snaží súkromného prevádzkovateľa presvedčiť, aby zo svojich nárokov poľavil.
Zľava na posledné roky
NKÚ odporúča diaľničiarom, aby o dodatkoch ešte rokovali. Tí ešte v marci zriadili pracovnú skupinu, ktorá s firmou SkyToll o znížení cien rokuje. Rokovania
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?