Štátna kasa ušetrí v najbližších dvoch rokoch celkovo 80 miliónov eur na splátkach za elektronické mýto. Aj s úrokom ich zaplatí neskôr. Na posune preplatenia časti investičných nákladov na vybudovanie systému sa dohodlo ministerstvo financií s jeho prevádzkovateľom, firmou SkyToll. Súčasťou dodatku k zmluve o prevádzke mýtneho systému sú aj ďalšie finančné úľavy.
Slovensko spustilo elektronický výber mýta napriek protestom dopravcov začiatkom vlaňajška. Počas prvých štyroch rokov vyberania poplatkov mal štát SkyTollu hradiť 64 miliónov eur za vybudovanie systému a 24 miliónov eur za jeho samotnú prevádzku. Vplyvom rôznych dodatkov predchádzajúcej vlády sa však celková platba za rok 2010 vyšplhala na vyše 105 miliónov eur.
Ministerstvo dopravy vyjednalo so SkyTollom odklad refundácie investičných nákladov. Prevádzkovateľ mýta tak bude štátu fakturovať v rokoch 2012 a 2013 sumu nižšiu o 40 miliónov eur ročne. „Splátky sa potom doplatia v čase oveľa lepšieho stavu verejných financií, “ vyhlásil minister dopravy Ján Figeľ (KDH). Štát by mal poslať peniaze v rokoch 2014 a 2015, pričom SkyToll si za posunutie splátok bude účtovať 3,5-percentný ročný úrok. Sčasti sa tak splátky posunú do ďalšieho volebného obdobia. O zložení parlamentu by voliči mali hlasovať v roku 2014, ak dovtedy nebudú predčasné voľby.
Štát zaplatí nižšiu splátku za mýto aj v tomto roku. SkyToll totiž súhlasil s tým, že si nevypýta peniaze navyše za prekročenie zmluvne dohodnutého počtu transakcií. Ten stúpol ešte v prvej polovici roka 2010 po zvýšení počtu úsekov, za ktorých prejazd sa platí mýto, z pôvodnej tisícky na 1600. Toto opatrenie podľa ministerstva dopravy prinesie úsporu 6,7 milióna eur.
Dohoda so SkyTollom predpokladá zníženie ceny mýta o ďalšie dva milióny eur, ktoré sú viazané na vozidlá mýtnej polície. Štát zľaví z požiadaviek na ich vybavenie, čo má SkyToll následne premietnuť v rovnakej miere do nižšej ceny za mýto. Novú špecifikáciu výbavy pripraví ministerstvo vnútra a SkyToll ju následne využije pri nových vozidlách mýtnej polície.
Elektronické mýto platia na Slovensku vodiči nákladných áut nad 3,5 tony a autobusov za prejazd približne 2000 kilometrov diaľnic a ďalších vybraných ciest. V prvom roku prevádzky systému sa vybralo od dopravcov zhruba 150 miliónov eur. Po odpočítaní splátky pre SkyToll zostalo štátu menej peňazí než v čase, keď nákladné vozidlá platili za používanie ciest diaľničné nálepky.
Ilustračné foto na titulke - Maňo Štrauch