Inžinierka a profesorka Missy Cummingsová v roku 2021 príspevkom na mikroblogovacej sieti Twitter nahnevala miliardára Elona Muska. V rámci svojej štúdie o autonómnych autách totiž dospela k záverom, ktoré ju viedli k tomu, aby varovala potenciálnych zákazníkov Tesly pred systémami asistencie riadenia, píše Business Insider.

Cummingsová na Twitter napísala, že správanie áut bolo často „premenlivé a nebezpečne“, a preto si táto technológia vyžaduje ďalšie testovanie predtým, než sa začnú plne autonómne vozidlá používať v bežnej cestnej premávke. O dôveryhodnosti jej výskumu svedčí skutočnosť, že dostala miesto na americkom Úrade pre bezpečnosť cestnej premávky, kde pomáhala s reguláciou robotických áut.

Fanúšikov Tesly jej príspevok rozčúlil. Tvrdohlavo trvali napríklad na tom, že Cummingsová začne prácu ich milovaného Elona nespravodlivo regulovať. Toho tieto obvinenia nenechali chladným.

„Keď sa na históriu jej prác pozrieme objektívne, zistíme, že bola voči Tesle extrémne zaujatá,“ reagoval šéf Tesly. Na Cummingsovú sa následne zniesla vlna kritiky, pričom Muskovi fanúšikovia kritizovali nielen jej prácu, ale aj vzhľad či úmysly. Okrem toho ju obvinili z konfliktu záujmov, podpisovali petície za jej odvolanie a posielali jej výhražné emaily.

Pre svoj hnev si ale vybrali veľmi zlý terč, zdôraznil Business Insider. Cummingsová je totiž jednou z prvých bojových pilotiek amerického námorníctva a kedysi lietala na strojoch F/A-18. Muskovými fanúšikmi sa nenechala zastrašiť. Najhoršie hrozby zverejňovala na LinkedIne, najala si ochranku a pokračovala v boji, ktorý však nakoniec prehrala.

Varovania sa naplnili

Cummingsová sa po incidente nezameriavala iba na Teslu, ale oblasť výskumu rozšírila na všetkých výrobcov autonómnych vozidiel. Po uliciach San Francisca a iných miest sa už začali premávať modely od firiem Cruise a Waymo. Úsvit strojov sa začal a Cummingsová stojí na čele jeho odporu.

V kontroverznej novej správe dospela k záveru, že pri robotických taxíkoch existuje štyri- až osemkrát vyššie riziko nehody než u bežných áut. A to nebrala do úvahy situácie, keď autonómne autá spôsobovali rôzne zápchy, blokovali záchranky či dokonca „parkovali“ na osobe, ktorú tesne predtým zrazilo iné auto.

„V práci, ktorá rozčúlila všetkých trolov Tesly som vyslovene napísala, že nejde iba o problém Tesly, no je prvou automobilkou, ktorá tieto problémy zažíva,“ bránila sa ďalšej kritike Cummingsová.

Profesorka sa už roky snažila ľudí varovať, že tieto problémy nastanú, a zdá sa, že mala pravdu. „Ak to niekoho v rámci komunity autonómnych vozidiel prekvapilo, tak si za to môže sám,“ dodala Američanka.

Niektoré z nebezpečenstiev sú technického charakteru. Ľudia zvyknú byť nepozorní a systémy riadenia zas zvyknú v príliš komplikovaných terénoch „blbnúť“. Ostatné riziká sú podľa Cummingsovej spoločensko-technického rázu a plynú z prevažne maskulínnej firemnej kultúry technologických spoločností v Silicon Valley, ktoré ich úmyselne prehliadajú.

Kto má pravdu?

Je ťažké určiť, či má pravdu Cummingsová alebo automobilky, a to z jednoduchého dôvodu – údaje o bezpečnosti robotických áut sú nedostatočné.

Cummingsová zistila, že na každú nehodu bežného auta pripadá osem nehôd autonómnych áut od Cruiseu. V prípade Waymoa zas štyri. Tieto čísla sú porovnateľné s mierou nehôd zapríčinených vyčerpanými a prepracovanými vodičmi taxislužieb ako Lyft či Uber.

Dodávatelia robotických taxíkov zas tvrdia, že Cummingsová sa mýli, pretože ňou použité údaje o nehodách šoférov z mäsa a kostí sú v skutočnosti podhodnotené. Okrem toho údaje o nehodách v celej krajine nemôžu byť porovnávané s tými pre San Francisco, ktoré je oveľa hustejšie zaľudnené a kopcovitejšie. Firma Cruise argumentovala, že jej taxíky mali o 54-percent menšiu nehodovosť než autá riadené ľuďmi.

Iní odborníci takisto neberú tvrdenia spoločnosti Cruise vážne. „Ak by sme mali veriť číslam, ktoré uvádza v prípade vodičov taxislužieb, tak by to znamenalo, že mali v priemere dve nehody ročne,“ vysvetlil Steven Shladover, výskumný inžinier na Inštitúte pre dopravu na UC Berkeley. „Koľko vodičov má každý rok dve nehody? Je to dosť extrémne tvrdenie,“ dodal expert s tým, že ani Cummingsovej údajom až tak neverí.

Možno má profesorka pravdu a autonómne vozidlá predstavujú hrozbu. Možno to, naopak, nie je až také zlé, ako naznačuje jej nový článok. Kým autonómne autá neprejdú stovky miliónov kilometrov, nie je možné vyvodiť zo štatistického hľadiska významný a jednoznačný záver. Dôležité je, že by na tom nemalo záležať.

Ak sú údaje o autonómnych autách nejednoznačné alebo neúplné, pravidlá na ochranu zákazníkov by ich mali držať mimo ciest. Dôkazné bremeno nesú firmy ako Wayme, Cruise a Tesla, nie Missy Cummingsová, uzavrel Business Insider.

Ďalšie dôležité správy

Autonómne vozidlo od Maersku
Neprehliadnite

Prepravný gigant Maersk testuje autonómne kamióny. Dúfa, že nimi skreše čas dodania