Romantické vzťahy na pracovisku sa v 20. storočí stali bežnou vecou. V polovici 90. rokov s nimi mal skúsenosť jeden zo štyroch Američanov. Denník Los Angeles Times ich dokonca v roku 1995 nazval „súčasťou firemného života“ a poukázal na to, že AT&T v rámci svojich 250-tisíc zamestnancov evidovalo až osemtisíc manželských párov.
Andy Coley z Professional Boundaries agentúre Bloomberg prezradil, že romantickým vzťahom sa na pracovisku nedá vyhnúť, pretože ľudia dnes v práci trávia väčšinu času. Rizikom sú najmä milostné aféry. Vzťahová poradkyňa Shirley Glassová vo svojej knihe z roku 2014 prezradila, že v 90. rokoch 20. storočia až 50 percent žien, ktoré vyhľadali jej pomoc, podvádzalo svojich partnerov s kolegom.
Situácia sa v Spojenom kráľovstve odvtedy až tak nezmenila. Každý štvrtý Brit v prieskume z roku 2022 priznal, že už s niekým z práce „niečo mal“. Romániky na pracovisku sú bežné pre všetky odvetvia, poznamenala Tina Chanderová z právnickej firmy Wright Hassall. Harmonické vzťahy majú na zamestnancov pozitívny vplyv. Podľa prieskumu sú viac motivovaní, práca ich viac baví a dokonca podávajú lepší výkon.
Na pracovisku často vznikajú aj ľúbostné trojuholníky, ktoré zvyknú mať nepríjemnú dohru. Coley si spomína na prípad, keď bola jedna zo zamestnankýň vydatá za svojho kolegu, no dieťa čakala s iným kolegom. „Pre jeden takýto ľúbostný trojuholník môžete prísť až o 20 percent pracovnej sily," dodal.
Celosvetovo sa však zdá, že romániky z pracovísk pomaly miznú. Dôvodom môže byť aj popularita online zoznamovania. Podľa prieskumu Pew Research Center až jedna pätina mladých svojho partnera spoznala na internete.
Na poklese office románikov sa podpísali aj rôzne kultúrne zmeny. Hnutie MeToo napríklad zmenilo hranice toho, aké správanie je ešte na pracovisku prijateľné. V mnohých prípadoch sa dnes za nevhodné považujú aj dobrovoľne uzavreté romantické vzťahy.
Šéfovia, ktorí by vytváraniu románikov na pracovisku chceli nejak zabrániť, by nemali zabúdať na zákony na ochranu ľudských práv. Akékoľvek negatívne následky dokážu regulovať už existujúcimi firemnými politikami. Ak zamestnanec začne vinou vzťahových problémov podávať horší výkon, zamestnávateľ má právo využiť primerané postupy, poradil právnik Matt Gingell.