Automobilový priemysel sa nevyvíja priamočiaro, v rôznych regiónoch sveta vykazuje rozdielne výsledky. V Číne a Európe sa prechod na elektrické vozidlá zrýchľuje. Autá poháňané batériami tvorili v auguste podľa banky Morgan Stanley takmer štvrtinu predajov na oboch trhoch, pričom 38- a 28-percentný podiel získali plug-in hybridy. Informuje o tom Bloomberg.

Situácia vyzerá úplne inak v Spojených štátoch a Indii, kde elektromobily vykazujú len desaťpercentný rast; v Japonsku dokonca len na úrovni troch percent. Honda Motor minulý týždeň oznámila, že upúšťa od plánov s General Motors produkovať autá s cenou pod 30-tisíc dolárov, zatiaľ čo GM a Ford Motor odložili zvýšenie predaja batériových vozidiel na neskôr. Aj Elon Musk upúšťa od toho, že Cybertruck spoločnosti Tesla čoskoro zvýši objemy. Ford sa medzitým dohodol so štrajkujúcimi robotníkmi v automobilkách na zvýšení miezd o 25 percent, čo vyvinie ďalší tlak na ziskové marže.

Výroba a zdokonaľovanie automobilových produktových radov je nesmierne drahý biznis. Volkswagen a Toyota venujú viac peňazí na kapitálové výdavky ako také giganty ako Exxon Mobil, Walmart či Intel. Prestavba tovární v takom rozsahu, aký je potrebný na výrobu elektrických áut, sa robí raz za storočie a je nevyhnutne nákladná. Ford minulý rok vynaložil 50 miliárd dolárov na rast svojej elektrickej divízie, ako aj desiatky miliárd na akvizície a inžinierstvo.

Tým, že do výroby konvenčných áut so spaľovacím motorom sa až tak veľmi neinvestuje, stávajú sa v súčasnosti nesmierne ziskovými. Produktové rady sa zjednodušujú a výskum a vývoj sa obmedzuje. V každom prípade ale predaj neelektrických áut na hlavných trhoch smeruje podľa odhadov k nule za nie viac ako desať rokov.

V prípade elektromobilov je však trh zradnejší. Otázna je cieľová skupina spotrebiteľov, infraštruktúra nabíjania je stále nedostatočná, pričom komplikácie spôsobujú aj rôzne úrovne regulácie spotreby paliva v rôznych jurisdikciách. Najväčšie americké a čínske automobilky majú aspoň to šťastie, že sú silne sústredené na svojich domácich trhoch. Všetci ostatní musia „jazdiť na viacerých koňoch naraz“.

Elektromobily v Číne konkurujú cenou konvenčným autám, zatiaľ čo marže čínskeho veľkovýrobcu BYD sú už v súlade s maržami porovnateľných značiek poháňaných benzínom, vyplýva z analýz Bloomberg Intelligence. Zvyšok elektromobilového sveta je na tom horšie. Aj v najlepšom prípade sa vkus spotrebiteľov a investičné priority rozdeľujú medzi jeden svet, ktorý prechádza na elektrinu, a ďalší, ktorý sa drží benzínu.

Otočka späť ale nie je možná. Manažéri automobiliek sa v nadchádzajúcich rokoch budú musieť predierať oveľa väčším množstvom výkazov s červenými číslami.

Ďalšie dôležité správy

Hliník je dôležitou súčasťou elektromobilov.
Neprehliadnite

Dopyt po hliníku v Európe slabne v dôsledku záplavy čínskych elektromobilov