V mnohých, hlavne rozvinutých krajinách, klesá počet ľudí, ktorí získavajú vodičské oprávnenie. V Spojených štátoch amerických počet držiteľov vodičských preukazov vo veku 16 rokov klesol v roku 2020 na 25 percent oproti 43 percentám v roku 1997.
Podobný trend je aj v Európe, kde v Británii klesol počet tínedžerov s vodičským preukazom zo 41 percent na 21 percent v priebehu posledných 20 rokov.
Okrem toho, aj tí, ktorí vodičský preukaz získajú, jazdia menej, pričom vzdialenosť, ktorú prejde typický americký vodič za rok, sa medzi rokmi 1990 až 2017 znížila o 35 percent pre tínedžerov a o 18 percent pre ľudí vo veku od 20 do 34 rokov.
Dôvody tohto trendu môžu byť rôzne. Okrem rastúcich nákladov na vlastníctvo a užívanie vozidiel, ako sú poistné a palivo, zvyšujúci sa počet neistých alebo zle platených pracovných miest či nárast dlhodobého štúdia hrá svoju úlohu.
Rastúca popularita taxi služieb ako Uber a Lyft takisto prispieva k tomuto trendu, rovnako ako vyššie poistné poplatky pre mladých vodičov. Zvyšujúca sa osveta v oblasti klimatických zmien sa ukazuje ako dôležitý faktor, najmä pre tých, ktorí sú najviac zainteresovaní v ochrane životného prostredia.
V mnohých veľkých mestách sa v súčasnosti zavádzajú proti-automobilové politiky. Napríklad v Paríži a v New Yorku sa rozširujú nízkoemisné zóny, zákazy jazdy v určitých oblastiach a väčšia podpora cyklistických trás. Podobné politiky sa zavádzajú vo viacerých mestách po celom svete.