Zapojiť domáci priemysel do armádnych modernizačných tendrov. Taká je predstava Ministerstva obrany SR, ktoré však zatiaľ nevie, ako konkrétne zbrojárov využije. Otázne je, na akých projektoch môžu domáci výrobcovia participovať, chýba aj presnejší náčrt toho, čo by sme vlastne mali kupovať. Rezort chce pomôcť našim výrobcom aj inou formou, plánuje im posúvať ponuky z Európskej únie či Severoatlantickej aliancie.

Ministerstvo obrany po výmene vedenia prehodnocuje viacero veľkých projektov. Situáciu v armádnej modernizácii poznačila stále aktuálna celosvetová pandémia ochorenia Covid-19. Kompetentní budú musieť aj preto škrtať povôdne plánované rozsiahle výdavky. Šéf rezortu obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) nedávno zorganizoval stretnutie so zástupcami zbrojárskeho priemyslu.

„Minister obrany už od svojho nástupu na rezort zdôrazňoval, že pri každom modernizačnom projekte by mal byť zohľadnený faktor zapojenia domáceho obranného priemyslu. Cieľom predmetného stretnutia bolo naštartovať reálnu spoluprácu rezortu a podnikov domáceho obranného priemyslu, a prediskutovať tiež možnosti zapojenia slovenských zbrojárskych spoločností do medzinárodných projektov," reagoval na otázky TRENDU tlačový odbor ministerstva.

Na snímke minister obrany SR Jaroslav Naď počas tlačovej konferencie o záveroch vyšetrovania minuloročnej leteckej nehody stíhacieho lietadla MiG-29 v Bratislave 13. júla 2020. FOTO TASR - Jaroslav Novák
Neprehliadnite

Armáda má problémy s infraštruktúrou. Chátrajúce budovy pomaly padajú vojakom na hlavy

Na ministerstve zatiaľ nevedia, akou mierou by sa mohli naši zbrojári podieľať napríklad na zahraničných projektoch. „Dnes nie je možné odhadnúť, do ktorých projektov v rámci EÚ a NATO sa môžu slovenské firmy zapojiť, pretože niektoré výzvy sa vyhlasujú priebežne, pri niektorých vznikajú konzorciá, a do niektorých sa firmy prihlasujú samostatne. Vo všeobecnosti môžeme povedať, že sa celkový finančný objem týchto výziev pohybuje v miliardách eur," dodalo ministerstvo.

Zastaralá technika

Ozbrojené sily sa potýkajú s dlhoročnými problémami. Jedným z nich je zastaraná technika ešte z čias Sovietskeho zväzu. V predošlom volebnom období predstavila Slovenská národná strana (SNS), pod ktorú spadal rezort obrany, dlhodobý plán rozvoja ozbrojených síl. Ten počítal s rozsiahlou výmenou techniky. Drvivá väčšina projektov ale narazila na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO), dotiahnuť do konca sa podarilo iba nákup nových stíhacích lietadiel F-16.

Vymeniť sa mali aj obrnené transportéry. Prvé vozidlá 8x8 aj 4x4 mali mať vojaci k dispozícii už v tomto roku, no nestalo sa. Projekt 8x8 je nechvalne známy tiež pre netransparentnosť, ktorou zaváňal od začiatku. Národniari podpísali totiž memorandum o spolupráci s fínskou zbrojovkou Patria iba deň po tom, ako dostali od vlády mandát na prieskum trhu.

Vojaci
Neprehliadnite

Armáda nemá ľudí. Nepomohli ani viaceré podporné projekty

Ministerstvo obrany sa navyše rozhodlo, že nepôjde cestou nákupu hotového produktu, ale takzvaným vývojom. Fínsko-slovenský projekt dostal meno Vydra, drvivá väčšina súčiastok však pochádzala zo severu Európy. Nominanti SNS načrtli aj reťazec domácich firiem, ktoré mohli dodávať na transportéry komponenty. Nákup vozidiel narazil v momente, keď podklady prišli na úrad vlády.

Vtedajší premiér Peter Pellegrini nepovedal jasné a zreteľné nie, jednoducho iba čakal do parlamentných volieb. Projektová dokumentácia zostala v zásuvkách úradníkov rezortu obrany.

Aj transportéry 4x4

Ďalšou neúspešnou kapitolou sú štvorkolesové obrnené transportéry, ktoré už mali byť v armádnych garážach, ale nie sú. Tender na vozidlá typu 4x4 medzičasom úplne zrušili. Stopku mu vystavil minister Jaroslav Naď aj na základe zistení pracovníkov Úradu pre verejné obstarávanie.

Podmienky súťaže zaváňali protežovaním konkrétneho vozidla, keďže z viacerých možností vyhovovala stanoveným kritériám iba jedna jediná. Išlo pritom o ešte väčší biznis – SNS chcela zaplatiť za viac ako 400 transportérov vyše 780 miliónov eur.