Koľko peňazí vynakladajú farmaceutické spoločnosti na marketing, propagáciu či rôzne kongresy pre lekárov? Ministerstvo zdravotníctva zverejnilo tabuľku, ktorá podľa neho takéto údaje poskytuje. Náklady sa na základe týchto údajov pohybujú v miliónoch eur za mesiac. Farmaceutické spoločnosti sa bránia, že čísla sú nepresné.
Údaje sa vzťahujú na december minulého roku, odkedy je účinný nový zákon o liekoch a zdravotníckych pomôckach. Od výrobcov liekov vyžaduje, aby zverejňovali výdavky farmafiriem na propagáciu, marketing a nepeňažné plnenia poskytnuté priamo alebo nepriamo poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti.
Firmy však tvrdia, že ministerstvu poskytli aj pre nejednoznačnosť zákona prehľad výdavkov na všetky marketingové aktivity. Semináre či odborné konferencie pre lekárov z nich vraj tvorili len malú časť. Peniaze išli podľa nich najmä na reklamné kampane pre voľnopredajné lieky.
„Slovenská asociácia farmaceutických spoločností orientovaných na výskum a vývoj (SAFS) nesúhlasí so spôsobom a formou, akými Ministerstvo zdravotníctva SR (MZ SR) informuje o marketingových nákladoch farmaceutických spoločností. SAFS sa tak pripája ku stanovisku Asociácie dodávateľov liekov a zdravotníckych pomôcok (ADL), “ uvádza v stanovisku výkonný riaditeľ SAFS Štefan Mesároš.
Firma GlaxoSmithKline žiada opravu
Spoločnosť GlaxoSmithKline (GSK), ktorá podľa zverejnenej tabuľky dala na marketing najviac, protestuje, že údaje sú nesprávne. Na ministerstvo zdravotníctva už podala oficiálnu žiadosť o opravu.
Firma tvrdí, že v súlade so zákonom zaslala ministerstvu zdravotníctva kompletnú správu s potrebnými údajmi. „Pri zverejnení údajov na webovej stránke MZ SR však zrejme došlo k administratívnej či inej chybe pri spracovaní, keďže údaje zverejnené v súvislosti s našou spoločnosťou nie sú pravdivé, “ uvádza sa v žiadosti spoločnosti, ktorú pre ZdravéZdravotníctvo.sk poskytla Katarína Slezáková, PR manažérka GSK.
Na Slovensku pôsobí sedem spoločností patriacich do skupiny GlaxoSmithKline, ktoré držia registrácie na lieky pre ľudí. Podľa informácií GSK dala z týchto spoločností prostriedky na marketing iba GlaxoSmithKline Slovakia, s.r.o., a to vo výške 984 108 eur. Ministerstvo zdravotníctva však uvádza výdavky aj pri ďalších dvoch spoločnostiach zo skupiny GSK - 1 139 920 eur pre GlaxoSmithKline Slovakia s.r.o. (GAG-GB/GAG-GB-1) a výdavky vo výške 145 000 eur pre GlaxoSmithKline Slovakia s.r.o. (GLA).
Reakciu ministerstva zdravotníctva sa zatiaľ nepodarilo získať.
Kongresy v Dubaji pre lekárov
Rezort zároveň zverejnil zoznam zdravotníckych pracovníkov, ktorí v priebehu decembra minulého roka zaznamenali peňažný alebo nepeňažný príjem od farmaceutickej spoločnosti. Z nepeňažných príjmov patria medzi najlukratívnejšie pozornosti od farmafiriem napríklad financovanie účasti pre lekára na kongrese v Dubaji či v americkom Baltimore. Náklady na takýto pobyt sa pohybujú okolo 2500 eur.
Ilustračné foto - flickr.com