Sam Dogen začínal kariéru v McDonald's, kde za štyri doláre na hodinu pripravoval hamburgery, zatiaľ čo mu manažér nadával, že je príliš pomalý. Dnes je z neho selfmade milionár, ktorý ale nikdy nezabudol na to, aká ťažká je práca v odvetví služieb. Aj preto nemá v reštauráciách či u holiča problém nechať štedré obslužné.
„V poslednom čase som si všimol, že viac nejde o dobrovoľný prejav vďaky. Z tringeltov sa stala drahá povinnosť,“ dodal pre portál CNBC Dogen, ktorý je presvedčený, že existuje zlatá stredná cesta, ako zamestnancov za snahu odmeniť a zároveň chrániť svoje financie.
Podnikateľ si určil tri situácie, keď odmieta nechávať obslužné:
1. Kaviarne a pekárne
Ak si Dogen po ceste do práce odbehne kúpiť desiatu – kávu a nejaké pečivo, a predavačka mu ich len zabalí a podá, tak sa milionár s tringeltom neobťažuje. Výnimku urobí iba vtedy, ak do danej prevádzky chodí pravidelne a so zamestnancami si vytvoril blízky vzťah alebo mu svojimi slovami a prístupom vylepšia ráno.
2. Vyzdvihnutie objednávky
Vzhľadom na to, že pri vyzdvihnutí vlastnej objednávky v prevádzke nedošlo k poskytnutiu žiadnej služby, nerobí si Dogen s obslužným starosti. „Nemal by som zamestnancovi nechávať tringelt iba za to, že sa usmial a pozdravil,“ posťažoval sa milionár.
3. Služby remeselníkov
Dogen za služby nenecháva extra peniaze ani inštalatérom, elektrikárom, stavbárom či kutilom. Remeselníci si totiž často účtujú minimálny poplatok za návštevu a k tomu aj hodinovú sadzbu. V závislosti od miesta bydliska sa ich cena môže vyšplhať na stovky dolárov. Výnimku urobí podnikateľ iba vtedy, ak ho majster zbavil problému, ktorý ho trápil dlhé roky.
Prijateľné obslužné
Aby to neprehnal, vytvoril si Dogen sám pre seba akúsi percentuálnu škálu, ktorou sa pri nechávaní trigeltov riadi:
10 percent– OK služba, mierny podpriemer (dlhé čakanie, zabudnutá objednávka)
15 percent – dobrá služba, nič mimoriadne
20 percent – skvelá služba, Dogen odchádza s dobrým pocitom
25 percent – vynikajúca služba, zamestnanci šli nad rámec povinností (kompenzácia jedla/nápoja, špeciálna narodeninová pozornosť, rezervácia na poslednú chvíľu)
30 percent – obľúbená prevádzka zažíva ťažké časy alebo ju vykradli
Pre tých, ktorí si tringelt nemôžu dovoliť, má takisto radu, ako situáciu vyriešiť. „Odporučte prevádzku kamarátom a známym alebo im na stránke nechajte pozitívnu recenziu,“ uzavrel milionár.