Jedenie psieho mäsa a pitie alkoholu, vyrábaného z liči na oslavu príchodu letného slnovratu, je súčasťou dlhodobej čínskej tradície špecifickej pre mesto Jü-lin v autonómnej oblasti Kuang-si Čuang v južnej časti Číny.
Kontroverzný festival prvýkrát otvoril svoje brány v roku 1990 a v priebehu rokov sa vyvinul na jednu z najväčších slávností jedenia týchto zvierat v celej krajine. Každoročne ich tam padne za obeť 10-tisíc.
Tento rok sa jatky napriek rozsiahlym minuloročným protestom a petíciám 19. júna začali opäť. Čínska vláda zakázala masové zabíjanie počas festivalu, preto sa začalo ešte pred ním. Oslavy sa oficiálne začali až dva dni na to.
Miestne úrady pritom tvrdili, že pre globálne pobúrenie boli tieto oslavy zrušené a popreli akékoľvek zapojenie sa do ich organizácie. Spoločenstvá na ochranu zvierat však aj tento rok upozornili, že oslavy sú stále živé. Psie kňučanie bolo počuť na míle a bojovníci za zvieracie práva tajne fotografovali situáciu zo strachu pred miestnymi obyvateľmi, píše DailyMail.
Zverejnené fotografie následne ukázali v klietkach natlačené psy všetkých veľkostí. V niektorých sa skrývali aj mačky.
Tieto zvieratá boli väčšinou ukradnuté z mestských a vidieckych domácností alebo jednoducho zobraté z ulice. Nedávajú im ani jedlo, ani vodu a náklady sú tak minimálne. Pochutiny z ich mäsa môžu predajcovia ponúkať za veľmi nízke ceny, na festivale ho záujemcovia kupovali v prepočte za necelé tri eurá za pol kilogramu. V miestach osláv sú pripravené stovky miest na sedenie pre hladných návštevníkov.
Zdroj: SITA/AP
Obyčajne sú tieto zvieratá zabíjané obzvlášť brutálnym spôsobom, pretože adrenalín, podľa miestneho názoru, robí ich mäso chutnejším.
Jedenie psov bolo odjakživa súčasťou čínskych legiend. Tie hovoria, že ich mäso môže chrániť pred zlom, lieči choroby, udržiava zdravie a zvyšuje sexuálnu výkonnosť mužov.
Tieto archaické tradície majú stále svoje miesto hlavne v chudobnejších častiach modernej Číny.
Online revolta
V posledných rokoch čínski a aj zahraniční aktivisti za práva zvierat čoraz viac volajú po úplnom odstránení spotreby psieho mäsa. Miestnou hrdinkou sa tento rok stala aj 65-ročná Jang Siao-jün, ktorá zaplatila 7-tisíc jüanov (skoro tisíc eur) za vykúpenie stovky psov z festivalu v Jü-line. Podľa informácií čínskej tlače hodlá psy, ktoré zachránila, presťahovať do svojho domu vzdialeného takmer 2-tisíc kilometrov od spomínaného mesta.
Zdroj: SITA/AP
Nie je však jediná, ktorá sa proti podobným oslavám slnovratu postavila. Takmer štyri milióny ľudí už podpísalo on-line petíciu proti festivalu na populárnej webovej stránke Change.org. Na sociálnych sieťach, obzvlášť na Twitteri, je momentálne čoraz populárnejší hashtag "#StopYulin2015", skupina na Facebooku "Stop Yulin Dog & Cat Meat Festival 2015" má už 90-tisíc fanúšikov.
Sincere apologies. I didn't want to have to tweet these photos. Burnt & boiled alive for flavour. #StopYuLin2015 pic.twitter.com/NF3RKvGQ1X
— Ricky Gervais (@rickygervais) 15. Červen 2015
Čínske celebrity sa taktiež zapojili do kampane na čínskom mikroblogovacom webe Weibo, kde zverejnili fotografie svojich psov, či zdieľali antifestivalové koláže a plagáty.
K hlasu ľudu sa pridal aj Shan Kong, čínsky umelec a blogger, ktorý pre France 24 prerozprával príbeh o tom, ako bol jeho pes pred niekoľkými rokmi otrávený a unesený priamo na ulici. „Veľa ľudí v Číne aktivistov obviňuje, že nerešpektujú ich kultúrne tradície, ale toto vôbec nie je ten prípad," dodal. „Problém je, že so psami sa zaobchádza obzvlášť krutým spôsobom.“
Aj vďaka práci aktivistov však tieto kontroverzné tradície vidieckej Číny pomaly vymierajú.
Vymierajúce tradície
V roku 2011 miestna samospráva zakázala podobný populárny festival psieho mäsa „Jinhua Hutou“ v Če-ťiangu. Minulý rok sa nedarilo ani spomínanému festivalu v Jü-line - tržby mal medziročne menšie až o 60 percent, a to aj z dôvodu straty podpory tamojšej správy. Tohtoročné prognózy tiež nie sú najružovejšie.
Zatvárajú sa aj špecializované reštaurácie v niektorých mestách. Sunshine Restauran v meste Kanton, jedna z najobľúbenejších reštaurácií so psím mäsom, založená v roku 1963, sa zmenila na obchod s oblečením. Mohol za to pokles dopytu aj prísnejšie regulácie psieho mäsa v reštauráciách.
„Viac a viac ľudí si uvedomilo dôležitosť ochrany zvierat a odmietajú jesť psie mäso," cituje vyjadrenie obyvateľa mesta Kanton pre China Morning Post Voice of America (VOA).
Taktiež bola v poslednom čase niekoľkokrát spochybnená aj samotná bezpečnosť konzumácie psieho mäsa. Viaceré čínske orgány varujú pred pochybnou kvalitou, a to ľudí taktiež úspešne odrádza od jeho spotreby.
Napriek stále väčšej nevôli obyvateľov tolerovať podobné gurmánske výstrelky v krajine stále ešte môžeme nájsť dostatok podpory. „Ak chcete nájsť jedlo zo psieho mäsa, nebudete mať veľký problém,“ hovorí milovník tohto druhu mäsa s priezviskom Wei pre VOA. „Len by som ho hľadal skôr v malých stánkoch s jedlom.“
Zdroj: SITA/AP
Du Yufeng, zakladateľ Centra pre ochranu zvierat v provincii S'-čchuan, pre VOA vysvetlil, že jedenie psieho mäsa bolo vždy súčasťou života mnohých etnických menšín v Číne.
Takéto stravovanie je bežné v provincii Kuang-si, pre ktorú je typické jej rôznorodé etnické obyvateľstvo. Pre Čuangskú etnickú menšinu, ktorá má v kraji spomedzi minorít najväčšie zastúpenie, je jedenie tohto mäsa tradíciou. „Je to taktiež chudobný región a psie mäso je lacné v porovnaní s bravčovým alebo hovädzím,“ doplnil De Yufeng.
Opačný extrém
Čína je krajina mnohých extrémov. Môže za to aj otváranie čínskej ekonomiky svetu, ktoré okrem hospodárskeho rastu prirodzene prehĺbilo sociálne rozdiely. Hospodárska expanzia sa odohrala hlavne v regiónoch na pobreží, pričom vnútrozemie ostalo chudobné – rozdiel v priemerných mzdách je skoro 2,5-násobný.
Zatiaľ, čo nižšia sociálna vrstva sa stále obracia smerom k tradíciám, obyvatelia miest v regiónoch ako Peking či Šanghaj nemajú o živobytie núdzu. Vďaka vyšším disponibilným príjmom je vlastníctvo maznáčikov dostupný luxus.
Po tom ako boli obmedzenia na vlastnenie domácich zvierat zrušené v roku 1990, Čína je teraz domovom 27 miliónov psov a tretím najväčším psím trhom na svete, po USA a Brazílii, píše agentúra Bloomberg. K prudkému rastu počtu maznáčikov totiž prispieva aj samota a stresujúci život v mestách. Podľa Euromonitoru vlani vlastnilo po celej krajine psa 30 miliónov domácností, teda takmer sedem percent.
Biznis so starostlivosťou o domácich miláčikov sa v Číne stáva jedným z najrýchlejšie rastúcich na svete a ľudia v bohatých regiónoch zaň neváhajú zaplatiť aj šialené sumy peňazí.
Jedným z týchto prípadov je aj šanghajská banková úradníčka Frances Čchenová, ktorá utratí zhruba pätinu mesačného platu za svojho pudla s menom Cookie. F. Čchenová berie svojho psa každý týždeň do salónu, kde mu dopraje sprchu a kŕmi ho iba dovážaným krmivom. Mesačne ju stojí 2-tisíc jüanov (skoro 300 eur). „Chcem mu dať len to najlepšie,“ hovorí slobodná, 26-ročná žena, ktorá žije so svojimi rodičmi. „Je to naše dieťa. Jediný rozdiel je v tom, že nevie hovoriť ľudským hlasom.“
Prepravky z hadej kože či obojky s krištáľmi
Komunistický líder Mao Ce-tung kedysi zakázal vlastnenie domácich miláčikov, pretože to podľa neho bola buržoázna zábava. Teraz sa vlastníctvo domáceho maznáčika stáva v Číne symbolom finančného úspechu. Najobľúbenejšími sú v súčasnosti práve psy. Predaj krmiva pre nich má do roku 2019 stúpnuť takmer trojnásobne na viac ako 760 miliónov dolárov, odhaduje Euromonitor.
Konzultačná spoločnosť ďalej odhaduje, že sektor starostlivosti o domácich miláčikov vzrastie do roku 2019 o viac ako polovicu na 15,8 miliardy jüanov (takmer 2,3 miliardy eur). Tempo rastu tak výrazne prekonáva rast na najväčšom svetovom trhu, ktorým sú Spojené štáty. Tam má trh produktov a služieb pre domácich miláčikov tento rok vykázať rast len o štyri percentá na 60,6 miliardy dolárov.
Z tohto výhľadu sú nadšené nadnárodné firmy, ako je Mars, Nestlé, Procter & Gamble a Colgate-Palmolive. Najmä v čase, keď rast celkového maloobchodného trhu v krajine spomaľuje, rovnako ako celkový ekonomický rast Číny.
Zo záujmu ťažia tiež obchodníci s luxusnými doplnkami. Napríklad americká spoločnosť Chrome Bones, ktorá otvorila svoj prvý franšízový obchod v Číne v septembri, uvádza, že jej predaj rastie až o 40 percent mesačne. Firma sa špecializuje na psie obojky zdobené krištáľom Swarovski, ktoré stoja 260 dolárov, prepravky pre zvieratá z hadej kože, ktorých cena sa začína na 3 800 dolároch, ale tiež postele z lakovanej kože a misky. „Vyhliadky sú veľmi dobré,“ tvrdí majiteľ obchodu Čchen Jin-feng.