Napriek opakovaným výhradám premiérky Ivety Radičovej (SDKÚ-DS) včera vláda schválila novelizáciu pravidiel druhého piliera. Premiérka bola pôvodne proti zrušeniu garancií vo vyváženom a rastovom fonde pre možnú protiústavnosť, no nakoniec ustúpila argumentom ministra práce Jozefa Mihála (SaS).

Osud novely napriek tomu stále ešte nie je istý – problémy s ňou má časť KDH aj klub OKS, ktorý formálne patrí pod Most-Híd. Bez podpory štyroch poslancov OKS návrh neprejde parlamentom, opozícia je totiž proti odstráneniu záruk aj proti znovuzavedeniu automatického vstupu mladých do druhého piliera.

KDH dalo zmenám zelenú, ale s podmienkou, aby sa úspory mohli investovať aj do diaľnic. Tie sú prioritou šéfa KDH a ministra dopravy Jána Figeľa. Minister práce v špeciálnych diaľničných dlhopisoch, ktoré by len boli špecifickým druhom dlhých, 15-ročných štátnych bondov, nevidí problém.

Nové nastavenie systému takéto investície umožňuje. Za súčasných podmienok by DSS nemohli kupovať podobné papiere vo väčšom rozsahu, nutnosť porovnávať výkonnosť na šesťmesačnej báze totiž znamená potrebu krátkej durácie portfólia a teda kratších cenných papierov.

Ministerstvo dopravy by rado získalo na účely výstavby pätinu až štvrtinu úspor, teda zhruba jednu miliardu eur. Definitívne sa podpora koalície prejaví až v parlamente, opozícia plánuje predložiť úpravy, ktoré zachovajú záruky a zrušia povinnosť vstupu do druhého piliera. Ministerstvo financií zo svojej požiadavky posunúť účinnosť automatického vstupu o rok z dôvodu ľahšieho plnenia rozpočtových cieľov už ustúpilo.

Pôvodne mal nový systém platiť už od prvého januára 2012, vláda účinnosť pravidiel posunula o tri mesiace, aby bol dostatok času na ich technickú prípravu.

Ilustračné foto na titulke - Flickr.com