Podobné problémy neobchádzajú ani naše hlavné mesto. Štatistiky Dopravného podniku Bratislava (DPB) ukazujú, že počas rannej špičky vzrastie počet prepravených cestujúcich aj na dvojnásobok. Niektoré spoje sú tým pádom preplnené a dochádzajúci môžu na pohodlné cestovanie zabudnúť.
Podľa vyjadrenia hovorkyne DPB Adriany Volfovej má podnik na uspokojenie prepravného dopytu dostatočné kapacity. Ale uznáva, že situácia nie je vždy ideálna. „Na určitých linkách v určitom období môžu vznikať kapacitné problémy, ktoré sú však podmienené špecifickou funkciou danej linky,“ hovorí pre TREND.sk.
Ako príklad spomína vysokoškolských študentov bývajúcich v Mlynskej doline. Linky obsluhujúce túto oblasť totiž trápia „jednorazové“ návaly – v krátkom časovom období potrebuje vycestovať až príliš veľké množstvo ľudí. Podobné problémy vznikajú pravidelne aj pri hlavnej stanici.
DPB sa snaží konkrétne situácie vyriešiť napríklad zhustením intervalov spojov v rámci liniek alebo zabezpečením vozidiel s vyššou kapacitou. Naše hlavné mesto ale nie je jediné, kde s podobnými problémami, ale v oveľa vyššej miere, musia zápasiť. Preto vymýšľajú inovatívnejšie riešenia.
Doprava zadarmo?
Príkladom je Singapur, kde od júna 2013 na rok skúsili netradičný experiment, ako odľahčiť preťažené metro. Cestujúci, ktorí vystupovali na jednej z 16 hlavných staníc v centre mesta skôr ako o 7:45 ráno, nemuseli za dopravu platiť vôbec. Ak na dané stanice pricestovali medzi 7:45 až 8:00, získali zľavu 50 centov, po ôsmej hodine sa už cestovalo za klasické sumy.
Cieľom bolo znížiť počet cestujúcich v hlavnej dopravnej špičke a poskytnúť ľuďom aspoň trochu viac miesta na dýchanie. Podľa portálu quartz.com ešte v marci 2013, keď bol program bezplatného cestovania predstavený, na spomínaných 16 staniciach medzi 7 a 8 ráno vystupovalo 36-tisíc cestujúcich. Avšak už počas ďalšej hodiny vzrástol tento počet na 99 500. Pomer dochádzajúcich v a mimo špičky tak bol takmer 2,8:1.
preplnené metro mestská doprava Zdroj: SITA/AP
Testovacie obdobie skončilo úspešne a mesto predĺžilo platnosť týchto opatrení o ďalší rok. Počas najkritickejšieho obdobia klesol počet cestujúcich o sedem percent a pomer dochádzajúcich v/mimo špičky klesol na 2:1.
Okrem ľudí, ktorí sa naučili vstávať trochu skôr, však metro zdarma prilákalo aj ďalšiu skupinu – šoférov. Namiesto toho, aby dochádzanie do práce strávili v aute, jednoduchšie pre nich bolo nastúpiť do metra a ušetriť za benzín či parkovanie. To sa odrazilo aj na povrchovej cestnej premávke a parkoviskách.
Podobný nápad nedávno predstavil aj David Soknacki, kandidát na primátora kanadského Toronta, informuje rádio News Talk. Jeho návrh počíta s bezplatným cestovaním medzi šiestou a siedmou ráno. Podľa odhadov by priame náklady boli dvadsať miliónov kanadských dolárov ročne. Avšak opatrenie by malo prilákať dostatok nových cestujúcich, ktorí by priniesli ďalšie tržby pri cestách počas poobedia.
U nás sa experimentuje tiež
Ako by podobné opatrenia dopadli u nás sú len dohady. Isté však je, že MHD zdarma dokáže aj v Bratislave prilákať viacerých cestujúcich. Minulý rok mali byť ľudia motivovaní k využívaniu verejnej dopravy vďaka pruhu pre autobusy. Projekt však nevyšiel a dopravu v meste ochromil, kvôli čomu bol zrušený predčasne.
Hlavný dopravný inžinier Tibor Schlosser vo februárovom rozhovore pre TREND.sk potvrdil, že počas týždňa, keď toto opatrenie fungovalo, vzrástol počet cestujúcich o sedem percent (pretože mohli zdarma cestovať na vodičský preukaz).
Zatiaľ čo DPB sa nechystá ponúknuť cestovné mimo špičky zdarma alebo aspoň zvýhodnene, podobné experimenty skúša súkromný železničný dopravca RegioJet na prímestskej trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno.
Skupina ľudí, ktorá sa do práce alebo do školy potrebuje dostať na presnú hodinu väčšinou cestuje počas špičky. Na danej trati však do a z hlavného mesta cestuje ďalšie množstvo ľudí, ktorí sú vo svojich časových možnostiach flexibilnejší, napríklad keď do Bratislavy jazdia kvôli nákupom, návštevám lekára alebo kvôli úradným záležitostiam.
Práve túto druhú skupinu sa prepravca snaží prilákať na časy mimo najväčšieho návalu. Na menej vyťažené spoje ponúka 40-percentnú zľavu na cestovnom, vďaka čomu sú spoje počas dňa obsadené rovnomernejšie a počas špičky nenastáva skokový nárast cestujúcich.
Konkrétne sa to týka napríklad odchodov vlakov z Bratislavy do Komárna v čase od ôsmej do jedenástej ráno (keď väčšina ľudí cestuje opačným smerom) alebo v smere z Dunajskej stredy do hlavného mesta až po rannej špičke medzi deviatou a druhou poobede.