Medzi vedením najväčšej európskej automobilky Volkswagen a závodnou radou firmy panuje napätie. Firma jednak naďalej zápasí s výrobnými problémami kvôli nedostatku čipov, jednak šéf podniku Herbert Diess (na prvej snímke v texte) pripúšťa, že konkurencia zo strany americkej automobilky Tesla môže byť pre Volkswagen problém. Obavy sa ale dnes pred niekoľkými tisíckami zamestnancov snažil rozptýliť, uviedla agentúra Reuters.
V jednote je sila
„Iba ako tím dokážeme Volkswagen uchrániť pred budúcnosťou," povedal Diess na schôdzke so zamestnancami. Na rokovaní sa zúčastnila aj vedúca závodnej rady Daniela Cavallová, predseda vlády spolkovej krajiny Dolné Sasko Stephan Weil a šéf vplyvnej odborovej organizácie IG Metall Jörg Hofmann. Volkswagen sídli vo Wolfsburgu, čo je v Dolnom Sasku.
Zamestnanci sa obávajú o miesta
Diess má ambíciu snažiť sa pomocou reforiem vo Volkswagene Teslu dohnať, narazil však na zástupcov zamestnancov. Niektorí z nich sa obávajú, že jeho plány budú znamenať aj rozsiahle prepúšťanie. Šéf automobilky ale uznáva snahu, ktorú zamestnanci prejavili v snahe prispieť k transformácii Volkswagenu. V centre sporu sú Diessove obavy, že by Volkswagen mohol stratiť pozíciu poprednej svetovej automobilky, pokiaľ nezrýchli tempo reforiem, aby mohol lepšie konkurovať nielen Tesle, ale aj novým výrobcom elektromobilov z Číny.
„Často sa ma pýtajú, prečo nás stále porovnávam s Teslou. Ja viem, že niekoho to už otravuje," povedal Diess. „Ale aj keď už nebudem o Elonovi Muskovi hovoriť, tak on tam stále bude, stále bude v našom odvetví robiť revolúciu a rýchlo bude získavať väčšiu konkurenčnú výhodu," upozornil šéf Volkswagenu.
Elon Musk (na snímke) je zakladateľom a šéfom automobilky Tesla.
Továreň Volkswagenu versus továreň Tesly
Diess poznamenal, že Volkswagen je kľúčovým hráčom vo výrobe automobilov so spaľovacími motormi, kvôli rýchlemu nástupu elektromobilov ale čelí konkurencii ako nikdy predtým. Volkswagen teraz podľa neho posudzuje výrobu druhého elektromobilu, ktorý by montovala továreň vo Wolfsburgu. „Nesmieme dovoliť, aby našu továreň vo Wolfsburgu zničila továreň Tesly v Grünheide," povedal Diess. Grünheide je lokalita neďaleko Berlína, kde Tesla postavila svoj veľký závod na výrobu elektromobilov.
Diess sa takto vyjadril po tom, čo ho nová šéfka závodnej rady Daniela Cavallová kritizovala za jeho štýl komunikácie v posledných týždňoch. Ten podľa nej zneistil zamestnancov, ktorí sa obávajú, že chystaná transformácia Volkswagenu povedie k strate desiatok tisíc pracovných miest.
Chcú sa zbaviť Diessa?
„Už nás unavuje neustále počúvať, že závodnú radu zaujíma údajne len udržanie status quo," povedala Cavallová. Dodala, že zamestnanci a zástupcovia odborov potrebné zmeny podporujú.
Spor dosiahol novú fázu v stredu, keď vyšlo najavo, že špeciálny výbor, v snahe spor vyriešiť, sa začne zaoberať Diessovou budúcnosťou.
Diess povedal, že napriek koronavírusovej kríze a nedostatku čipov si Volkswagen vedie dobre, lepšie ako väčšina iných firiem. S tým ale nesúhlasí Cavallová, ktorá povedala, že nedostatok čipov je patetickou ukážkou nekompetentnosti v globálnej firme, akou je Volkswagen. Iné automobilky si podľa nej vedú lepšie. Cavallová upozornila, že už sa na trhu nedostáva ani horčíka, ktorý je tiež potrebný pri výrobe áut.
Ďalšiu krízu si už nemôžu dovoliť
„Dúfame, že manažment to len nesleduje, ale že horčík tiež objednáva. Ďalšiu krízu v dodávateľskom reťazci už si nemôžeme dovoliť," povedala šéfka závodnej rady. Pokiaľ pôjde všetko podľa plánu, potom Volkswagen vo Wolfsburgu tento rok vyrobí asi 400 000 áut. „Sľúbili nám ale jeden milión," upozornila na pôvodné výrobné plány manažmentu. Kvôli nedostatku čipov Volkswagen znižuje plán výroby aj na budúci rok.
Do skupiny Volkswagen patrí aj mladoboleslavská automobilka Škoda Auto. Aj tá musela kvôli nedostatku čipov výrobu niekoľkokrát prerušiť. Tento týždeň výrobu obnovila a podľa odborov bude vyrábať najmenej do konca novembra každý deň. Podarilo sa totiž čiastočne obnoviť dodávky čipov z Malajzie.