Matica slovenská nehospodárne použila spomínaných 73-tisíc eur, keď uhradila výdavky dodávateľom, ktorí neboli vybraní v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní. V štyroch prípadoch pred uzatvorením zmlúv neurobila Matica obstarávanie.

"Čiže obstaranie služieb sa uskutočnilo priamym zadaním napriek tomu, že hodnota zákazky zakaždým dosiahla finančný limit podprahovej zákazky," uviedla riaditeľka odboru komunikácie a styku s verejnosťou NKÚ Iveta Bieliková.

Dvakrát bol výdavok za uhradenie dodávateľských faktúr zase v rozpore s opatrením ministerstva financií zaúčtovaný v prospech nesprávneho účtu. 

Kontrola v Matici slovenskej tiež našla nedostatočné účtovné doklady pri 36 platbách v sume takmer 25-tisíc eur. V siedmich prípadoch pred uzatvorením zmlúv neurobila Matica predbežnú finančnú kontrolu.

Pred uzatvorením zmluvy na zámenu nehnuteľného majetku za viac ako milión eur a piatich nájomných zmlúv nebol zase daný písomný súhlas samosprávneho alebo iného kolektívneho orgánu, čo bolo v rozpore so zákonom o nakladaní s majetkom verejnoprávnej inštitúcie.

"V rozpore s týmto zákonom v dvoch prípadoch dohodnutá cena nájmu uzatvorených nájomných zmlúv nezodpovedala cene, za akú sa v tom čase a na tom mieste prenajímala porovnateľná nehnuteľnosť," skonštatoval NKÚ.

V jednom prípade zmluvu na predaj nehnuteľného majetku za 71 610 eur podpísala za Maticu osoba, ktorá podľa NKÚ nemala splnomocnenie na uzatváranie kúpno-predajných zmlúv. 

NKÚ kontroloval 19 subjektov, ktoré vybral hlavne na základe výšky dotácie od ministerstva kultúry v rokoch 2011 až 2012. Matica slovenská dostala účelovú dotáciu takmer 1,5 milióna eur v roku 2011 a rovnakú sumu aj v roku 2012.

NKÚ dal pre Maticu slovenskú odporúčanie na riešenie zistených nedostatkov. Odporučil zaviesť register zmlúv, v stanovách zadefinovať samosprávny, respektíve kolektívny orgán, ktorý by mal v kompetencii schvaľovanie nakladania s majetkom a zaviesť tiež evidenciu vykonaných verejných obstarávaní.