Vyskúšať sa oplatí najmä nasledujúce 4 stratégie, ktoré mnohým online obchodom prinášajú skvelé výsledky. Priblíži ich Ivo Mrena z českej platformy Shoptet, na ktorej funguje už viac ako 27 000 e-shopov.
PPC reklama, alebo ako získať zákazníkov ihneď
Ak máte e-shop, takmer určite niekedy využijete Pay Per Click propagáciu. Ako už napovedá jej názov, je založená na jednoduchom princípe – platíte za každé kliknutie na svoju reklamu. „Ak potrebujete návštevnosť prakticky okamžite, veľmi dobrým zdrojom sú práve PPC reklamné systémy, medzi ktoré patrí Google Ads, Sklik, Strossle, Etarget alebo Facebook Ads,“ radí Ivo Mrena zo Shoptetu. Suma za preklik pritom môže byť rôzna. Veľa závisí od odvetvia a najmä od vašej konkurencie – čím viac firiem chce na dané slovo, resp. slová inzerovať, tým je cena vyššia. Podľa Addharma sa PPC ceny vo vyhľadávačoch v typických e-shopových kategóriách ako oblečenie, vybavenie domácnosti či jedlo pohybujú od 22 do 30 centov, je to však naozaj iba orientačná suma.
Dôležitá pritom nie je len samotná návšteva e-shopu, ale aj akcia, ktorú používatelia spravia (či nespravia). Tak zistíte, ktorí zákazníci aj nakúpia, vyplnia dotazník alebo sa prihlásia na odber newslettera. Na to, aby ste dosiahli očakávané výsledky a vedeli vyhodnotiť efektivitu PPC kampaní, je vhodné zveriť ich správu do rúk profesionálom, ktorí ich dokážu vyladiť k dokonalosti. Inak sa môže váš marketingový rozpočet znížiť, ale výsledky sa nedostavia.
Zaregistrujte sa do online porovnávača tovaru
V dnešnej dobe si mnohí ľudia pred nákupom v e-shope porovnávajú ceny cez Heureku alebo podobné portály. Aj takýmto spôsobom môžu naraziť práve na váš online obchod. Využívať tieto weby odporúča aj Ivo Mrena zo Shoptetu: „Najmä pre začínajúce e-shopy môžu byť porovnávače produktov ako Heureka, Pricemania, Favi či Glami spôsobom, ako sa dostať do povedomia ľudí a získať prvé objednávky.“
Porovnávače, samozrejme, najlepšie fungujú najmä pri produktoch, ktoré oproti konkurencii ponúkate za prijateľnú cenu. Ak používateľov zaujmete, o nových zákazníkov máte postarané a vaše výdavky na získanie klienta budú často nižšie ako v prípade PPC kampaní. Benefitom je skutočnosť, že registrácia do týchto porovnávacích portálov je veľakrát zadarmo a platí sa len za určité typy zvýraznení a reklám. E-shopy fungujúce na Shoptete majú aj možnosť prepojenia na Pricemaniu či Heureku, takže to zvládnete celkom jednoducho.
Pracujte na kvalitnej optimalizácii pre vyhľadávače
Sen každého majiteľa e-shopu je, aby sa po zadaní názvu tovaru do Googlu objavil na popredných miestach. A to zadarmo, len preto, že ho algoritmus vyhľadávača vyhodnotí ako jeden z najlepších výsledkov pre daného používateľa. Práve v tomto by vám mala pomôcť SEO optimalizácia. Spočíva v zakomponovaní vhodných kľúčových slov do obsahu na webe, v získavaní odkazov na relevantných weboch (linkbuilding), úprave dizajnu a mnohých ďalších aspektoch. Určite sa na ňu oplatí myslieť už pri budovaní webu.
„Budovanie organickej návštevnosti je beh na dlhú trať a ani v prípade profesionálne nastavenej SEO optimalizácie nemôžete čakať výsledky zo dňa na deň. Má však veľký ekonomický význam. Zákazníci z organického vyhľadávania sa časom môžu stať stabilným zdrojom nových objednávok, pričom nové konverzie vás už nebudú stáť ani cent,“ hovorí Ivo Mrena.
Vyrazte za zákazníkmi
Sociálne siete, poradenské fóra či online magazíny? Porozmýšľajte, kde trávia čas vaši potenciálni zákazníci, a vyrazte „za nimi“. Samozrejme, nemôžete robiť všetko, takže je na vás, aby ste zvážili kanály, ktorým veríte najviac.
Ak chcete napríklad predávať štýlové oblečenie pre mladých, má zrejme zmysel skôr Instagram ako Facebook. Uvažovať môžete takisto nad spoluprácou s niektorým influencerom. Predávate detskú prírodnú kozmetiku? Skúste sledovať mamičkovské fóra či skupiny na Facebooku a buďte aktívni. „Samozrejme, to neznamená, že musíte vždy a do každého príspevku vložiť aj odkaz na svoj e-shop alebo tieto skupiny spamovať nevyžiadanými informáciami,“ upozorňuje Ivo Mrena.
Keď však viete dať hodnotnú radu a pasuje vám k nej aj link napríklad na blog na vašom e-shope, v ktorom sa téme venujete, zrejme sa nikto nenahnevá. Skúsiť môžete aj PR článok v tematickom magazíne, ktorý možno zaujme stovky či dokonca tisícky ľudí a je aj vhodnou súčasťou SEO.
Ešte sa na e-shop len chystáte? Skúste Shoptet
Ak práve rozmýšľate nad vytvorením vlastného e-shopu, odporúčame vyskúšať platformu Shoptet. Tá prináša množstvo benefitov, predovšetkým možnosť vytvoriť si profesionálny online obchod rýchlo a jednoducho, bez akýchkoľvek predchádzajúcich skúseností a bez programátorských zručností. E-shop si môžete vyklikať len na skúšku – na 30 dní úplne zadarmo. Všetko je navyše v slovenčine, k dispozícii máte aj poradenstvo a množstvo praktických tipov priamo od odborníkov. Nebudete tak zbytočne strácať čas ladením e-shopu, ale namiesto toho sa môžete venovať tomu, na čom záleží najviac – zlepšovaniu ponuky, marketingu a získavaniu nových zákazníkov. Vďaka Shoptet Univerzite sa dozviete aj veľa zaujímavých rád o prevádzkovaní online obchodu od profíkov – vrátane podrobnejšieho rozboru metód na zisk zákazníkov.