Masívny prechod na elektromobily nie je v súvislosti so snahou rapídne znížiť emisie CO2 osobných ako aj nákladných áut voľbou ale nevyhnutnosťou. Jednoduché stanovenie ambicióznych cieľov v oblasti elektrifikácie bez vytvorenia rovnako ambicióznych podmienok na ich realizáciu však nie je rozumnou stratégiou. Takýto odkaz posielajú kompetentným európske automobilky.

Rozvoj elektromobility

„Starý kontinent musí urobiť oveľa viac, aby rozvinul svoj priemysel elektrických vozidiel. Ešte naliehavejšie je to v súvislosti s blížiacimi sa eurovoľbami,“ zdôraznilo Európske združenie výrobcov automobilov. Celý sektor sa zaviazal investovať do roku 2030 do elektrifikácie 250 miliárd eur, čo je viac ako HDP niekoľkých členských štátov dohromady.

Revolúcia v oblasti elektromobility však podľa združenia znamená oveľa viac, než len nahradenie jednej technológie hnacieho ústrojenstva inou.

„Vyžaduje si to tímovú spoluprácu. A to je náročné,“ skonštatovalo. Európske združenie výrobcov automobilov poukázalo na problematiku nabíjacej infraštruktúry. Podľa jej odhadov bude do roku 2030 nutné vybudovať v Európe 8,8 milióna nabíjacích miest, čo si vyžaduje výrazné zrýchlenie aktuálneho tempa.

Podpora ekonomickej udržateľnosti

Európa musí taktiež prijať vhodné stimuly, ktoré podnietia jej obyvateľov k prechodu na elektrické vozidlá. Aktuálne majú túto právomoc jednotlivé štáty, podporné opatrenia sú rôzne, a tým sa prehlbujú vzájomné rozdiely a sťažuje sa dobiehanie bohatších krajín tými chudobnejšími, ktoré si nemôžu dovoliť zvýšený tlak na verejné rozpočty. Faktom taktiež je, že výroba elektromobilov v Európe stojí viac ako modelov so spaľovacími motormi alebo elektromobilov dovážaných z iných regiónov.

Kompetentní musia podľa združenia lepšie podporovať cenovo dostupnú výrobu, a to prostredníctvom zníženia vysokých nákladov na výrobu batérií, vysokých cien energií, ako aj zabezpečením prístupu ku kritickým surovinám. „Cenová dostupnosť elektromobilov je nepochybne problémom pre výrobcov automobilov aj spotrebiteľov,“ priznáva. Úspešný prechod na elektromobily si vyžaduje rozsiahlu infraštruktúru, silnú podporu trhu a konkurencieschopné a cenovo dostupné výrobné podmienky v Európe.

Ďalšie dôležité správy

Renault ZOE - elektromobil
Nabíjanie
Neprehliadnite

Elektromobily na Slovensku stále tvoria nepatrnú časť predajov nových osobných áut