Slovensko stojí pred finančným uzatvorením prvého balíka PPP projektov. Ak dohoda prejde, za štyri miliardy eur, ktoré na projekt požičajú banky, sa postaví 75 kilometrový úsek diaľnice D1. Slovensko bude túto sumu splácať tridsať rokov. Súčet platieb za toto obdobie, ktoré zinkasuje koncesionár, presiahne deväť miliárd eur.
Podľa analýzy TRENDU ide v porovnaní s podobnými projektami v zahraničí o mimoriadne nákladnú výstavbu. Nehovoriac o ďalšom predražení, ktoré vzniklo drahým bankovým financovaním, pričom na výber boli aj iné možnosti. Podľa hlavného analytika TREND Analyses Jána Kovalčíka výsledná strata pre daňovníkov na základe údajov poskytnutých ministerstvom predstavuje vyše miliardu eur.
Minister dopravy Ľubomír Vážny kritiku odmieta. Debatu o prepočte, podľa ktorého krajina pri výstavbe zbytočne premrhá viac ako miliardu eur, odmietol. Tvrdí, že cena je vzhľadom na náročnosť výstavby a krátke termíny primeraná.
TREND sa preto v najnovšom barometri obrátil na top manažérov s otázkou, či by sa diaľnice mali stavať čo najrýchlejšie aj za cenu ich predraženia o desiatky percent. Až 85 percent z takmer stovky manažérov sa vyslovilo proti takémuto spôsobu budovania infraštruktúry.
Prinášame niektoré odpovede respondentov TREND Barometra na otázku: Súhlasíte, aby sa diaľnice stavali čo najrýchlejšie aj za cenu ich predraženia o desiatky percent? Všetky odpovede a zoznam respondentov s hlasovaním nájdete tu.
Ján Badžgoň, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ, Castor & Pollux (rozhodne áno): Rozhodne súhlasím s čo najrýchlejším budovaním základnej infraštruktúry štátu a aj v regiónoch, avšak by som sa snažil určite čo najviac optimalizovať ceny a za ušetrené peniaze by sme mohli postaviť ešte viac. Ak je spôsob financovania veľmi drahý, tak by som sa radšej ponáhľal pomalšie, ale ekonomickejšie.
Ján Majerský, managing director, Proma (skôr áno): Ak do ceny výstavby diaľnic dokážeme započítať ich prínos pre našu ekonomiku a spoločenský potenciál, tak možno zistíme, že nie sú až také drahé.
Pavol Trnovec, predseda predstavenstva, Slovenská asociácia farmaceutických spoločností (skôr nie): Bezpochyby je dobudovanie efektívnej dopravnej infraštruktúry pre Slovensko veľmi dôležité, za fér, reálnu cenu. Jasnú odpoveď by dala verejne dostupná auditovaná analýza návratnosti tejto investície.
Igor Vida, generálny riaditeľ, Tatra banka (rozhodne nie): Čo najrýchlejšie to určite, len si nemyslím, že je to podmienené predražením ceny. Obzvlášť keď je prebytok stavebných kapacít. Obávam sa, že predraženie súvisí s niečím úplne iným ako s rýchlosťou dodávky.
Jozef Galdun, generálny riaditeľ, predseda predstavenstva, Vital (rozhodne nie): V súčasnosti je to nehorázne čerpanie verejných zdrojov.
Foto na titulke - Vlado Benko