Na fungovaní vlády Igora Matoviča (OĽANO) možno oceniť viacero pozitív, pri spravovaní krajiny sa však prejavilo aj mnoho negatívnych tendencií. V hodnotení prvého roka vlády to v spoločnom vyhlásení uviedla skupina spoločenských vedcov Iveta Radičová, Soňa Szomolányi, Zora Bútorová, Grigorij Mesežnikov a Martin Bútora. Zhodujú sa, že v kvalite vládnutia má Slovensko na viac.

Vedci oceňujú, že i napriek zložitosti vývoja, do ktorého výrazne zasiahla pandémia ochorenia Covid-19, možno na prvom roku vládnutia Matovičovho kabinetu vidieť pozitívne výsledky, napríklad vo fungovaní polície, prokuratúry i súdnictva. „Dosiahol sa významný posun v očistení štátu od mafiánskych praktík," uvádzajú vedci.

Na snímke predsedníčka Výboru NR SR pre zdravotníctvo Jana Bittó Cigániková počas brífingu s novinármi na tému
Neprehliadnite

Bittó Cigániková si vie predstaviť, že by bol Matovič ministrom

Chvália aj spôsob výmeny vedenia generálnej i špeciálnej prokuratúry, nové zloženie Súdnej rady či rozbehnutie reformy súdnictva. „Je potrebné tiež vyzdvihnúť presadenie jednoznačnej euroatlantickej orientácie Slovenska a schválenie bezpečnostnej a obrannej stratégie štátu," dodávajú.

Všímajú si však i mnoho negatívnych tendencií, ktoré ovplyvnili spôsob vládnutia. „Kľúčovým nedostatkom je nedodržiavanie elementárnych pravidiel efektívneho vládnutia, riadenie formou mikromanažmentu, chaotická komunikácia. Výsledkom je zdĺhavé prijímanie rozhodnutí, navyše polovičatých a nejednoznačných," upozorňuje skupina vedcov. Konštatuje zároveň, že zápas s pandémiou kabinet I. Matoviča nezvládol. Pripomínajú v tejto súvislosti, že Slovensko sa v januári a februári 2021 stalo krajinou s najvyšším počtom úmrtí a hospitalizovaných osôb na počet obyvateľov.

Juraj Draxler - Minister školstva SR
Neprehliadnite

Juraj Draxler: Mojím cieľom nie je návrat Smeru, či už v jednej, alebo v druhej verzii

Vedci smerom k ďalšiemu vývoju krajiny upozorňujú aj na ďalšie nedostatky - oslabenú komunikáciu nielen na politickej úrovni, ale aj smerom k verejnosti, spojenú s obmedzovaním princípov otvoreného vládnutia. Taktiež obchádzanie participatívnych princípov a minimalizovanie priestoru na verejnú diskusiu pri predkladaní legislatívnych zmien.

Poukazujú tiež na ministerský štýl fungovania vládnej koalície bez dostatočného prepojenia a medzirezortnej súčinnosti. Kritizujú úsilie o centralizáciu štátnej moci, demonštrovanú najmä v komunikácii k sociálnym partnerom, i zavádzanie prvkov etatizmu, zreteľných v návrhoch vysokoškolského zákona, stavebného zákona a zákona o verejnom obstarávaní.