Internetový predajca Amazon sa rád prezentuje ako priateľ malého a stredného podnikania. Najúspešnejším v oblasti elektronického obchodu sa stal aj vďaka miliónom drobných obchodníkov, ktorých tovar táto online platforma predáva zákazníkom po celom svete – tvoria viac ako polovicu predajných položiek. Za posledný rok to bolo 3,4 miliardy výrobkov. Priemerný malý podnik dosahuje na Amazone ročné tržby 160-tisíc dolárov.
Vsadil na to aj 41-ročný maloobchodník Barak Govani. Začiatkom tohto roka dal všetko na jednu kartu: Amazon.com. Zavrel svoj obchod s oblečením s názvom New York Speed na legendárnej Melrose Avenue v Los Angeles, zabalil celý tovar za 1,5 milióna dolárov a dopravil ho do skladov Amazonu. Jeho príbeh zverejnila agentúra Bloomberg.
Internetový gigant ho však krátko na to obvinil z predaja falošných výrobkov. Klasickým e-mailom mu oznámil, že jeho účet predajcu je na základe štyroch sťažností zákazníkov týkajúcich sa „neautentických“ produktov predmetom kontroly. Zároveň Govanimu zrušil prístup na jeho účet.
„S cieľom zabezpečiť, aby zákazníci mohli na Amazone nakupovať s dôverou, berieme sťažnosti vážne,“ stálo v mailovej správe. „Predaj falšovaných výrobkov na Amazone je prísne zakázaný.“
Žene nesedela bunda
Medzi sťažovateľmi bola napríklad žena zo San Rafaelu v Kalifornii. Bola nespokojná, že jej nesedela bunda Lucky Moto za 125 dolárov. Povedala tiež, že „si kladie otázku, či nejde o falzifikát“. B. Govani jej vrátil peniaze a vysvetlil, že bundy vyrobené z rôznych materiálov sedia rôzne. Ďalší zákazník sa sťažoval, že mu tovar prišiel v poškodenej škatuli. Dôvod, prečo Amazon označil jeho tovar za neautentický v ďalších dvoch prípadoch, nedokázal B. Govani zistiť.
Muž predáva oblečenie už viac ako 20 rokov, väčšinou značky ako Hugo Boss, Calvin Klein a Lucky Moto. Svoj predaj v kamennom obchode začal asi pred desiatimi rokmi dopĺňať aj umiestňovaním tovaru na webové trhy vrátane spoločností Amazon či EBay. Ako najefektívnejší partner sa neskôr ukázal Amazon.
Amazon tento rok odštartuje vianočnú sezónu o niečo skôr
Dnes by už len chcel prinútiť spoločnosť Jeffa Bezosa, aby mu vrátila peniaze za jeho výrobky, pretože si stojí za svojím, že nemôžu byť falošné. Jeho právnik Mario Simonyan poslal v septembri požiadavku na 800-tisíc dolárov – spolu s dokladmi o pravosti pochádzajúcimi priamo od módnych značiek.
„Amazon mi zničil život“
„Celý život sa budím o 5:30 a pracujem každý týždeň 40, 50 aj 60 hodín,“ dodáva ešte nešťastný muž. „Ten tovar bolo všetko, čo som mal. Amazon mi zničil život a neurobil som nič zlé.“
Zástupkyňa Amazonu uviedla, že spoločnosť opakovane žiadala B. Govaniho, aby predložil dôkazy o tom, že predané výrobky sú autentické. Zaslané faktúry vraj boli buď nečitateľné alebo sa nezhodovali so záznamami majiteľov značiek.
„Keďže sme neboli schopní vyriešiť túto záležitosť po niekoľkých odvolaniach v rámci procesu riešenia sporu, informovali sme tohto predajcu šesťkrát, že je potrebné ku konkrétnemu dátumu odstrániť svoj tovar z nášho obchodu, inak bude zničený,“ uviedla ďalej predstaviteľka Amazonu. Predajca to vraj do uvedeného termínu neurobil.
Podľa B. Govaniho bol problém v tom, že Amazon mu neuznal doklady od jeho dodávateľov, pretože boli staršie ako rok, keďže príslušný tovar kupoval dávnejšie.
Ďalšie podobné príbehy
Príbehmi, aký má B. Govani, sa to na online obchodných fórach hemží. Amazon môže činnosť „svojich“ predajcov kedykoľvek pozastaviť a z akýchkoľvek dôvodov, aj na týždne či mesiace, až kým sa nepreukáže ich nevina. Keď totiž obchodníci začnú spoluprácu s Amazonom, vzdávajú sa možnosti štandardného súdneho procesu. Namiesto toho majú arbitráž na vyriešenie akýchkoľvek sporov.
Podľa niektorých zainteresovaných je nahlasovanie „neautentických“ produktov a ich dodávateľov Amazonu často aj súčasťou nekalého boja iných obchodníkov proti ich konkurencii.
To, ako Amazon zaobchádza s predajcami tretích strán, je aj predmetom nedávnej správy kongresmanov USA, ktorí vyšetrovali praktiky IT gigantov (okrem Amazonu aj Apple, Facebook a Google). Dospeli k záveru, že veľké technologické spoločnosti často zneužívajú svoju moc nad menšími partnermi. Medzi odporúčania výboru kongresu patrí zabezpečenie adekvátneho postihu a vylúčenie vynútených arbitrážnych doložiek zo zmlúv, ktoré predajcov zbavujú možnosti podať žalobu na súde.
Technologickí giganti majú priveľkú moc a tá musí byť pod kontrolou, tvrdia zákonodarcovia USA
„Z dôvodu vážnych finančných dôsledkov spojených s pozastavením alebo vyradením z predaja žije mnoho predajcov tretích strán pôsobiacich pri Amazone v strachu,“ uvádza sa v správe.
V e-mailovom vyhlásení ešte zástupkyňa Amazonu podľa Bloombergu uviedla, že spoločnosť tvrdo pracuje na tom, aby zabezpečila autentickosť výrobkov predávaných na jej webe a zabezpečila proces spravodlivého riešenia sporov.