Malé a stredné podniky na Slovensku môžu získať pomoc pri svojej dekarbonizácii. Osem spoločností, z ktorých väčšina pochádza z Nemecka, totiž využilo svoje know-how a vytvorilo súbor nástrojov, ktorý predstavuje akúsi cestu k redukciu emisií CO2.
Toolbox obsahuje nielen návody na postup, ale aj konkrétne skúsenosti týchto firiem s realizáciou dekarbonizačných opatrení.
Ako zdôraznil prezident Slovensko-nemeckej obchodnej a priemyselnej komory Peter Lazar, ide o dôležitú tému najmä vzhľadom na neustále sprísňovanie environmentálnych predpisov EÚ ale aj rastúce očakávania zákazníkov na nízku uhlíkovú stopu.
„Dekarbonizácia sa pre podniky prakticky nedá obísť. V praxi však nie je jednoduché vybrať vhodné prístupy a nástroje. Spoločnosti často nemajú potrebné odborné znalosti," doplnil.
Súbor nástrojov preto vysvetľuje postup prispôsobený pre potreby malých a stredných firiem v štyroch krokoch.
Ide o identifikáciu zdrojov emisií CO2, zhromažďovanie údajov, výber správnych emisných faktorov špecifických pre danú aktivitu a napokon výpočet a interpretácia.
Keď podniky takto identifikujú najväčší potenciál úspor CO2, pridaná hodnota dekarbonizácie sa stane merateľnou. „V konečnom dôsledku môžu znížiť svoju spotrebu energie o 15 až 18 percent,“ zhodnotil Lazar.
Do iniciatívy sa zapojili AfB Slovakia, Evonik Fermas, Kaufland Slovenská republika, Lidl Slovenská republika, Slovenský plynárenský priemysel, Volkswagen Slovakia, Východoslovenská distribučná a Západoslovenská energetika.