Majitelia gastropodnikov situáciu v ich sektore hodnotia negatívne. V utorok o tom informovala hovorkyňa iniciatívy Pomoc pre gastro Magdaléna Koreny na základe februárového prieskumu na 510 majiteľoch gastroprevádzok.
„Pýtali sme sa, ako podnikatelia hodnotia náladu v gastre, pričom sme im dali k dispozícii známkovanie ako v škole. Tento náš gastroindex vyšiel na 3,9, v školskom jazyku je to známka dostatočná,“ uviedla Koreny.
Spresnila, že z prevádzok zaznamenalo 84 percent nižšiu návštevnosť oproti predminulému roku. Takmer 40 percent gastropodnikom klesli tržby o viac ako 21 percent oproti uvedenému roku. Nárast tržieb registruje 20 percent podnikateľov v danom sektore.
„Podnikatelia v gastre sú aj veľmi opatrní, čo sa týka hodnotenia dosahu zníženej dane z pridanej hodnoty, opatrenie sa ukazovalo ako záchranné koleso hlavne v čase pandémie,“ zhodnotila hovorkyňa. Zvyšujúce sa ceny a ekonomická recesia sú však dôvodom, že zníženie DPH ako formu pomoci zatiaľ nevníma 37 percent majiteľov reštaurácií, 35 percent sa nevedelo vyjadriť a 28 percent si myslí, že gastrosektor znížená DPH podporí, vyplynulo z prieskumu.
„Optimisticky nehodnotia ani zvýšenie stravného pre zamestnancov na 6,80 eura. Až 46 percent podnikateľov v gastre si myslí, že zvýšenie stravného nespôsobí návrat hostí do 'menučkových' reštaurácií a podnikov,“ doplnila Koreny.
Reštaurácie sa tieto dni propagujú v prvom rade cieleným marketingom na sociálnych sieťach, no aj zľavami pre hostí, uviedla podnikateľka z bratislavských reštaurácií Korzo a Spilka beer & restaurant Natália Haramiová. „Na základe prognóz, aké budeme mať nedoplatky za energie, nás, bohužiaľ, neminie ďalšie zdražovanie,“ dodala. „Ďalší problém je, že v niektorých mesiacoch v roku slabšie večery vykrývali aj turisti, ktorých je podľa mňa momentálne žalostne málo,“ uzavrela.