Dva varianty projektu bude možné vidieť na prízemí budovy magistrátu do 14. marca, v elektronickej podobe je zámer pod názvom „Nosný systém MHD, prevádzkový úsek Janíkov dvor – Šafárikovo námestie v Bratislave, 2. časť Bosákova ulica – Janíkov dvor“ k nahliadnutiu na stránke enviroportal.sk. Svoje názory a pripomienky môžu ľudia posielať magistrátu na adresu [email protected]
Ak chce niekto projekt pripomienkovať na základe zákona, musí pripomienky sformulovať písomne a poslať ich do 14. marca na adresu Okresného úradu Bratislava, odbor starostlivosti o životné prostredie, Oddelenie ochrany prírody a vybraných zložiek životného prostredia, Tomášikova 46, 832 05 Bratislava 3.
Popri trati bude cyklotrasa
Električková trať bude podľa magistrátu osadená do existujúcej infraštruktúry s napojením na už existujúcu MHD tak, aby sa maximálne využila električková doprava cestujúcimi z mestskej časti Petržalka do mestskej časti Staré Mesto.
Nebude sa teda stavať žiadna súbežná komunikácia, ktorá bola v tomto území pôvodne plánovaná. V rámci tejto časti projektu sa podľa magistrátu uvažuje aj o vybudovaní cyklochodníkov pozdĺž celej trasy.
Cyklistická trasa popri koľajniciach by mala byť štyri metre široká, chodníky pre cyklistov by mali byť aj na mostoch ponad trať, pričom bude umožnený zjazd a výjazd cyklistov na cyklotrasy.
Prečo pripomienkovať
Na nedokonalosti už hotovej prvej časti električkovej trate medzi Šafárikovým námestím a Bosákovou, ktoré si časom zrejme vyžiadajú ďalšie investície, upozornil portál imhd.sk. Do Petržalky by mala jazdiť linka 1 z Obchodnej ulice a linka 3 zo Špitálskej ulice, ani jedna z nich však nebude mať zastávku na Kamennom námestí.
Jednotka po zastávke Poštová bude stáť až na Šafárikovom námestí vzdialenom jeden kilometer, trojka po zastávke Mariánska bude stáť tiež až na Šafárikovom námestí vzdialenom 950 metrov. Tieto vzdialenosti sú podľa portálu neakceptovateľné, štandardná medzizastávková vzdialenosť je 300 až 500 metrov. Práve pre takéto prípady by mala verejnosť využiť možnosť druhú etapu projektu pripomienkovať.
Portál tiež upozorňuje na to, že úsek na už hotovej trati medzi Farského a Jungmannovou bol vybudovaný ako otvorený zvršok, po ktorom jazdia napríklad aj električky na Karloveskej či Račianskej radiále. Keďže koľajnice nemajú nainštalované protihlukové bokovnice, na hluk si budú musieť zvyknúť aj obyvatelia Petržalky.
Hlučnosť otvoreného zvršku je síce nižšia ako zatvoreného s asfaltovým či betónovým povrchom, ale výrazne prevyšuje hlučnosť zelených tratí alebo tratí s modernými protihlukovými technológiami. Protihlukovú úpravu trate vegetačným, teda trávnatým krytom bude mať práve až súčasť druhej časti električkovej trate od Rusovskej cesty po Janíkov dvor.
Sedem nových zastávok
Podľa predloženého návrhu projektu by sa malo začať stavať v roku 2018 a do prevádzky by mala byť trať daná v roku 2020. V rámci trate postavia dva električkové a dva cestné mosty, na konci trate na Janíkovom dvore aj lávky pre peších. Druhá časť trate by mala mať sedem zastávok – Gessayova, Zrkadlový háj, Stred (medzi Pajštúnskou a Tupolevovou), Veľký Draždiak (vedľa parkoviska pri Bille), Lietavská, Janíkov dvor.
Zdroj: Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy
Pre zväčšenie obrázku kliknite sem
Celkové náklady na stavbu by mali byť okolo 70 miliónov eur. Nová petržalská električková trať podľa štúdie spôsobí mierne zvýšenie hluku od pozemnej dopravy do +1,5 dB iba v nočných hodinách a tento nárast je vraj z hľadiska subjektívneho sluchového vnímania zanedbateľný. Predkadatelia tiež tvrdia, že výstavbou trate a priľahlých stavieb nedôjde k negatívnemu osvetleniu ani preslneniu okolitých bytových jednotiek.