Zároveň chcú ponúknuť prvotriednu kvalitu vyrobenú v Číne, ktorá vyhovuje čínskemu vkusu. Ich podiel na trhu síce zostáva zatiaľ príliš malý, niektorí odborníci však uvádzajú, že je to začiatok trvalého trendu, píše BBC.
V skriniach čínskych žien síce zatiaľ nájdete skôr sukne Gucci a kabelky Louis Vuitton ako modely značiek Uma Wang a Masha Ma, domácim značkám však nahrávajú tri skutočnosti.
Prvá je posun vo vkuse bohatých čínskych spotrebiteľov od veľkých honosných drahých značiek k elegantnejšej, viac špecializovanej ponuke. Druhou je zlepšenie kvality, ktoré pomáha rodiacim sa značkám zbaviť sa stigmy "made in China" a dáva ich na rovnakú úroveň s globálnou konkurenciou. A konečne tretí je všeobecná vlastenecká nálada, ktorú prinieslo vzkriesenie "čínskeho sna" za podpory prezidenta Si Ťing-pchinga.
Podľa analytikov sa v poslednej dobe darí niektorým čínskym značkám dosiahnuť úspech a rešpektu vďaka vlastnej usilovnosti. Niektoré luxusné značky a produkty majú ohlas hlavne u rodených spotrebiteľov, vďaka ktorým sa objavujú aj na pultoch po celom svete.
Sú to napríklad značky Ye Mingzi, Bao Bao Wan či luxusná kozmetika The Herborist, ktorá vsádza na to, čo je s Čínou najviac spájané - bylinky a tradičná čínska medicína. Ako prvá čínska značka luxusnej kozmetiky otvorila svoj obchod v zahraničí, v parížskej prestížnej ulici Avenue de l'Opera. Obľubu si získal aj čínsky kaviár, ktorý možno nájsť na jedálnych lístkoch reštaurácií s tromi michelinskými hviezdičkami po celom svete.
"Predtým boli ľudia v rozpakoch z niečoho, čo prichádza z Číny. To už ale dlho nie je ten prípad," hovorí Shaun Rein, autor knihy The End of Copycat China (Koniec čínskeho imitátora) a zakladateľ konzultačnej firmy China Market Research Group. Podľa neho je pre čínske značky teraz výborná doba, pretože ľudia sa zaujímajú o čínsky životný štýl a túžia po ňom.
Príkladom môžu byť najnovšie módne kolekcie označované haute-couture, ktorú vytvorila módna návrhárka Kuo Pchej. V poslednom desaťročí jej extravagantné modely skôr iným spôsobom interpretovali európsku kultúru. Teraz jej prepracované červené šaty a etnické vzory odkazujú na jej čínske korene. Pchej, ktorá pravidelne oblieka miestne celebrity pre akcie "na červenom koberci", sama hovorí, že rok 2008 bol zlomový. "Vtedy som si uvedomila, že som hrdá, že som Číňanka," uvádza.
Prieskum spoločnosti Bain & Co ukázal, že čínski spotrebitelia sú stále viac ochotní vymeniť kabelku Louis Vuitton za menej okázalé značky. V ankete 45 percent respondentov odpovedalo, že sú ochotní v najbližších troch rokoch vyskúšať novo vznikajúce luxusné značky. To je dobrá správa pre mnoho čínskych začínajúcich návrhárov, ktorí si zriaďujú obchod v Šanghaji alebo Pekingu.
Napriek posledným úspechom tieto rodiace sa luxusné značky čelí naďalej problémom. Neobjavujú sa v zoznamoch desiatich najobľúbenejších značiek čínskych spotrebiteľov, ktoré vytvárajú výskumné spoločnosti, a mnoho z nich zostáva neznámych mimo Číny.
Okrem toho sú rovnako drahé ako ich zahraničné náprotivky, ale ich nosenie neprináša takú prestíž, ako v prípade známych zahraničných značiek. Niektoré značky tak majú pred sebou ešte dlhú cestu.