Ceny pohonných hmôt sa v Maďarsku od decembra výrazne zvýšili, čo ľudí z pohraničia núti tankovať v okolitých krajinách, predovšetkým na Slovensku a v Rumunsku. Maďarská vláda totiž pred koncom roka zrušila cenový strop na benzín a naftu a naopak zvýšila spotrebnú daň. Vlani podobne jazdili Česi lacnejšie tankovať do Poľska.
Z Ostrihomu do Štúrova
Ľuďom z mesta Ostrihom, ktoré leží tesne pri slovenských hraniciach, stačí prejsť most cez Dunaj a sú v Štúrove. Tam si cez víkend mohli kúpiť liter nafty zhruba za 1,62 eura, zatiaľ čo čerpacia stanica spoločnosti MOL v Ostrihome to isté palivo predávala drahšie. Pri benzíne bol cenový rozdiel menší.
„Cez dovolenku sme boli na Slovensku a keď sme natankovali, všimli sme si, o koľko je to lacnejšie," povedal agentúre Reuters Tibor Tóth. Aj on je jedným z tých, ktorí si cez Dunaj prišli natankovať z Ostrihomu do Štúrova. „Stačí prejsť most a sme tu, pochopiteľne sem pre to budeme jazdiť častejšie," dodal.
Orbán čelí obrovským problémom
Maďarský premiér Viktor Orbán, ktorý bol v apríli minulého roka zvolený za predsedu vlády už na štvrté funkčné obdobie, teraz v ekonomickej oblasti čelí asi najväčším problémom za dobu svojho vládnutia.
Miera inflácie v decembri presiahla 24 percent a hospodárstvo tento rok zrejme čaká stagnácia. Minulý mesiac bola jeho vláda nútená vzdať sa cenového stropu, ktorý pri maloobchodných cenách benzínu a nafty uplatňovala celý rok. Donútil ju k tomu nedostatok pohonných látok.
Vláda zároveň zvýšila spotrebnú daň z pohonných hmôt a ďalšími daňami zaťažila zisk, ktorý maďarská ropná a plynárenská spoločnosť MOL dosahuje zo spracovania ruskej ropy. MOL sa okrem iného angažuje aj na českom trhu.
Menšie benzínky museli skončiť
Pohonné hmoty v Maďarsku sú drahšie ako inde v strednej Európe čiastočne preto, že sú viac zdanené. Jedným z dôvodov je ale aj fakt, že administratívne stanovený cenový strop viedol k pokriveniu voľného trhu pohonných hmôt, čo obmedzilo konkurenciu, poznamenal miestny analytik ropného trhu Tamás Pletser zo spoločnosti Erste Investment.
Pre stanovený cenový strop firmy vlani prestali pohonné hmoty do Maďarska dovážať, čím sa nedostatok benzínu a nafty čerpacích staníc ešte prehĺbil. Mnohé najmä tie menšie benzínky museli skončiť, pretože sa im hromadili straty.
„Tú daň spolu zvýšili o 70 až 80 forintov na liter, čo zvýšilo ceny v Maďarsku nad úroveň v okolitých krajinách," povedal Pletser.