Jedným z národných koníčkov je na Slovensku reptanie na železnice. Existuje na to celý rad dôvodov – zlá infraštruktúra, trate v nevyhovujúcom stave, jednokoľajové trate na kritických úsekoch, meškania vlakov, technický stav rušňov a na niektorých trasách aj starších vagónov, stanice ako z postapokalyptických filmov.

Ako je na tom slovenská železničná doprava v porovnaní so zvyškom Európy? Absolútne objektívne porovnanie nie je ľahké, pretože závisí od toho, či sa hodnotí koľajová infraštruktúra, jej stav, efektivita dopravy či inovácie. V neposlednom rade záleží aj na tom, kto hodnotí. Veľmi zaujímavé údaje ponúka Svetové ekonomické fórum (WEF).

Koncom druhej dekády publikovalo Správu o globálnej konkurencieschopnosti, ktorá hodnotila okrem veľkého množstva ukazovateľov aj úroveň železničnej dopravy vo vyše 140 krajinách sveta. Do hodnotenia sa v rámci dlhodobého prieskumu zapájali biznisoví lídri spoločností zo všetkých hodnotených krajín. Pri svojich hodnoteniach zohľadňovali napríklad kvalitu cestovania, frekvenciu spojov, ich presnosť, efektivitu, rýchlosť dopravy či cenu. Do úvahy nebrali hustotu železničnej siete.

TREND zostavil na základe týchto údajov rebríček desiatich krajín s najrozvinutejšou železničnou dopravou v Európe. Hodnotenie krajín je vyjadrené počet bodov, kde maximom je 100, a celková známka, ktorej najvyššia hodnota je 7.