Nemecká letecká spoločnosť Lufthansa vo štvrtok oznámila, že v 2. štvrťroku 2021 znížila svoju stratu na polovicu. Zaznamenala svoj prvý kladný peňažný tok od začiatku krízy, ktorú v leteckej doprave vyvolali obmedzenia na zastavenie šírenia pandémie nového koronavírusu.
Najväčšia európska letecká skupina, do ktorej patria aj Swiss, Brussels a Austrian Airlines a tiež spoločnosť Eurowings, vykázala za tri mesiace do konca júna 2021 čistú stratu 756 miliónov eur po strate 1,493 miliardy eur v rovnakom období minulého roka.
Vďaka obnoveniu dopytu po cestovaní a zvýšenému počtu rezervácií zaznamenala Lufthansa v 2. štvrťroku pozitívny peňažný tok, prvýkrát od začiatku tzv. zdravotnej krízy. „Dokázali sme zastaviť odlev financií v súčasnej fáze oživenia nášho podnikania a vygenerovať kladný peňažný tok, prvýkrát od začiatku pandémie,“ povedal generálny riaditeľ Carsten Spohr.
Aj podľa Lufthansy pohlaví môže byť viac: Už žiadne „dámy a páni“ z palubných reproduktorov
Lufthansa potvrdila svoj predchádzajúci cieľ a stále očakáva, že v tomto roku bude fungovať len na 40 percent svojej kapacity pred krízou. V 3. štvrťroku sa pritom má kapacita letov zvýšiť na 50 percent vďaka pokračujúcemu zotavovaniu dopytu v Európe, nárastu služobných ciest a otváraniu ďalších trhov, ako je Severná Amerika.
Lufthansa preto očakáva, že koncom tohto roka zaúčtuje kladný prevádzkový alebo základný zisk. V 2. štvrťroku bol zisk pred úrokmi, zdanením, odpismi a amortizáciou (EBITDA), čo je ukazovateľ, ktorý analytici veľmi pozorne sledujú, stále záporný a dosiahol zhruba -400 miliónov eur.
Upravená prevádzková strata sa znížila o 43 percent na 952 miliónov eur. Analytici pritom očakávali stratu 971 miliónov eur. Tržby dosiahli 3,2 miliardy eur oproti prognóze 3,3 miliardy eur. Spoločnosť oznámila za 2. štvrťrok upravený prílev hotovosti vo výške 340 miliónov eur po vlaňajšom odleve 1,13 miliardy eur.
Do civilného letectva sa vráti supersonická rýchlosť, nový plán avizuje United Airlines
Letecké spoločnosti skupiny prepravili v 2. štvrťroku sedem miliónov cestujúcich, čo bolo na úrovni 18 percent v rovnakom období 2019, teda pred krízou. Kapacita sa však v priebehu štvrťroka postupne zlepšovala a na konci júna dosiahla 40 percent.
Skupinu vlani pred bankrotom zachránila finančná pomoc od nemeckej vlády. Spoločnosť aktuálne prechádza bolestivou reštrukturalizáciou. Zníženie nákladov postupuje pritom rýchlejšie, ako plánovala, ale zahŕňa aj prepúšťanie tisícov zamestnancov.
Lufthansa v júni predstavila plány na návrat k ziskovosti s menším počtom lietadiel a zamestnancov, ako mala pred pandémiou. Jej flotila bude o 20 percent menšia, ale efektívnejšia, a náklady na zamestnancov klesnú o 1,8 miliardy eur. Lufthansa tiež potvrdila, že chce dosiahnuť za celý rok prevádzkovú stratu výrazne pod minuloročnými takmer 5,5 miliardy eur.